Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBakker, A.
dc.contributor.authorDisselhorst, M.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:01:33Z
dc.date.available2015-05-01T17:01:33Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19817
dc.description.abstractInteresse speelt een belangrijke rol in keuzes die individuen maken. De sociale context speelt op zijn beurt weer een rol in interesses. In 2016 wordt een tekort op de arbeidsmarkt verwacht van 155.000 mensen met een afgeronde opleiding in de techniek. In het kiezen van een opleiding of beroep in bèta is interesse een belangrijke factor. De deelnemers aan dit onderzoek zijn leerlingen tussen 16 en 19 jaar van het Junior College Utrecht (JCU), die op basis van hun motivatie en talent zijn geselecteerd voor het JCU. Het doel van het huidige longitudinale onderzoek is inzicht krijgen in de veranderingen van interesses en een opleidings- en beroepskeuze, in relatie tot de sociale context. De leerlingen hebben in 2013 en 2014 een vragenlijst ingevuld over interesses, opleidings- en beroepskeuze en hun sociale context. Door het vergelijken van deze vragenlijsten is de interesseontwikkeling in kaart gebracht. Een multiple regressie analyse is uitgevoerd om na te gaan of levensfase, geslacht en sociale context een verandering voorspellen in de interesse in bèta. De resultaten bevestigen eerder onderzoek dat interesse een belangrijke voorspeller is voor de opleidings- en beroepskeuze in bèta. De veranderingen in interesse in bèta zijn echter klein en niet significant. Er is geen relatie gevonden tussen de sociale context en de veranderingen in interesse in bèta. Alleen het geslacht voorspelt de verandering in interesse in wiskunde, natuurkunde en informatica samen, voor meisjes zijn de veranderingen in voorgenoemde interesse groter dan voor jongens. Een implicatie voor verder onderzoek is uitgebreider onderzoek—meerdere jaren, meer leerlingen en interviews—naar de ontwikkeling van interesses in bèta van leerlingen die al een motivatie, interesse en talent hebben voor bèta.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent287664
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe ontwikkeling van interesses in bèta en een opleidings- en beroepskeuze
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsInteresseontwikkeling; opleidingskeuze; beroepskeuze; sociale context; bèta
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record