dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Prast, E. | |
dc.contributor.advisor | Luit, H. van | |
dc.contributor.author | Kamminga, A. | |
dc.date.accessioned | 2015-05-01T17:01:27Z | |
dc.date.available | 2015-05-01T17:01:27Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19808 | |
dc.description.abstract | Leerkrachten in het primair onderwijs staan voor de taak alle leerlingen beter te leren rekenen. Om in de rekenles beter te leren differentiëren naar de onderwijsbehoeften van de leerlingen namen 430 leerkrachten van de groepen 3 tot en met 8 van 32 basisscholen in Nederland deel aan het driejarige project ‘Gedifferentieerd RekenOnderwijs’ (GROW). In het jaar 2012-2013 kreeg het eerste cohort van leerkrachten de GROW-training aangeboden en de cohorten die in de daarop volgende jaren zouden worden getraind dienden als controlegroep. Deze studie meet het effect van de training op het leerkrachtgedrag met behulp van een leerkrachtvragenlijst en deze meting wordt vervolgens vergeleken met het geobserveerde leerkrachtgedrag. De gebruikte analysetechnieken zijn MANOVA en Pearson correlatie. Volgens de inschatting van de leerkrachten zelf is er een klein significant positief effect van de GROW-training op het differentiatiegedrag van leerkrachten ten aanzien van het vaststellen van en het stellen van gedifferentieerde doelen. Op schaalniveau is echter geen samenhang gevonden tussen het zelfingeschatte en het geobserveerde differentiatiegedrag. Vervolgonderzoek bij de volgende trainingsgroepen en follow-up onderzoek moet uitwijzen of de training inderdaad het beoogde effect heeft op het differentiatiegedrag van leerkrachten, of dit effect blijvend is en hoe dit effect kan worden vergroot. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 535291 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Differentiatie in de Rekenles: Zelfinschatting en Observatie van Leerkrachtgedrag | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | differentiatie; rekenonderwijs; zelfinschatting; observatie | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |