Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSlof, B.
dc.contributor.advisorJanssen, J.
dc.contributor.authorOpgenoort, L.P.C.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:01:04Z
dc.date.available2015-05-01T17:01:04Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19775
dc.description.abstractHet is belangrijk dat leerlingen bewust zijn van het gedrag van hun groepsgenoten tijdens samenwerkend leren, dit bevordert namelijk de onderlinge communicatie, sociale prestaties en productiviteit. In dit onderzoek is onderzocht hoe leerlingen het interpersoonlijke gedrag van hun groepsgenoten beleven, waarbij de verschillen tussen sekse zijn onderzocht. Om een reëler beeld te vormen van het gedrag van leerlingen, is perceptie gerelateerd aan waarneembaar gedrag en is er onderzocht in hoeverre dit overeenkomt. Perceptie is gemeten aan de hand van een vragenlijst die geïnspireerd is op de ‘Questionnaire Supervisor–Doctoral Student Interaction’ (QSDI). Het model behorend bij de vragenlijst, meet de dimensies invloedrijk en nabijheid. Ten grondslag liggen 8 interpersoonlijke gedragingen, die het model vertegenwoordigen. Het waarneembare gedrag is gemeten aan de hand van chatprotocollen met het programma Multiple Episode Protocol Analysis (MEPA). De leerlingen hebben gewerkt in een computer gebaseerde leeromgeving. Er namen 87 middelbare scholieren deel aan dit onderzoek. Zij hebben in drietallen samengewerkt aan een economisch probleemoplossende taak. Allereerst laten de resultaten op basis van het waarneembare gedrag zien dat jongens zich significant invloedrijker gedragen. Op basis van perceptie zijn geen significante verschillen tussen jongens en meisjes gevonden. Daarnaast is er een correlatie gevonden tussen gepercipieerde invloed en waargenomen invloed, maar niet tussen gepercipieerde nabijheid en waargenomen nabijheid. Vervolgens bleken er geen significante verschillen te zijn in de manier waarop jongens en meisjes elkaar percipiëren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent686991
dc.format.extent686991
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe beleving van het interpersoonlijke gedrag van groepsgenoten tijdens samenwerkend leren.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record