Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKessler, F.E.
dc.contributor.advisorKeilbach, J.
dc.contributor.authorHoogeveen, H.
dc.date.accessioned2015-04-28T17:00:38Z
dc.date.available2015-04-28T17:00:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19734
dc.description.abstractDe komst van nieuwe media hebben er toe geleid dat makers van televisieprogramma’s en films op zoek kunnen gaan naar nieuwe manieren om hun verhalen te presenteren. Binnen de wetenschap omtrent fictionele series en films heeft zo het concept van transmedia storytelling zich ontwikkeld tot een term die een strategie omschrijft waarbij de bedachte verhaallijnen verspreid worden via verschillende mediaplatforms en zo multimediale ervaringen worden. Het blijkt een goede strategie te zijn om een publiek betrokken te maken en aan een programma te binden. Deze thesis tracht de theorie omtrent transmedia storytelling uit te breiden door het te betrekken op een programma binnen het non-fictiegenre: de reality gameshow Wie is de Mol?. Middels een tekstuele analyse van de verschillende elementen van de officiële website van dit programma, wordt aangetoond hoe transmedia storytelling functioneert binnen een genre waarbij de gepresenteerde verhalen op een andere manier geconstrueerd worden. In de thesis wordt de functie van de website onderzocht en wordt gekeken hoe de transmediale extensies van het verhaal een loyaal publiek creëren. Door theorie van verschillende televisie- en nieuwe mediawetenschappers te koppelen aan de tekstuele analyse, wordt geconcludeerd dat de website voornamelijk een uitbreiding vormt op de wekelijkse uitzendingen van het programma, waarbij de montage een belangrijke rol speelt om het verhaal, in dit geval een raadsel, te construeren. De website speelt in op de verschillende elementen van het verhaal: op inhoudelijke elementen zoals de karakterontwikkeling van de kandidaten en de zoektocht naar de mol, maar ook op het feit dat er door het publiek gespeculeerd kan worden over de oplossing van het raadsel. De site maakt daarbij gebruik van mediumspecifieke eigenschappen, zoals het faciliteren van interactie tussen het programma en het publiek en de verschillende kijkers onderling. Kijkers participeren op die manier actief in het raadsel en beleven letterlijk het gepresenteerde verhaal.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1168620
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet transmediale raadsel van Wie is de Mol?: Transmedia storytelling als strategie voor de creatie van betrokkenheid binnen het non-fictiegenre
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstransmedia storytelling; functie website; betrokkenheid; nieuwe media; televisie; non-fictiegenre
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record