Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLamerichs, N.A.S.
dc.contributor.authorGoltstein, I.E.M.
dc.date.accessioned2015-04-22T17:00:50Z
dc.date.available2015-04-22T17:00:50Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19701
dc.description.abstractVideogames worden steeds realistischer in hun representaties van locatie. Deze ontwikkeling heeft geleid tot een nieuwe vorm van mediatoerisme: gametoerisme. Bij gametoerisme bezoeken fans van een bepaalde game de locaties die gerepresenteerd worden in die game. Dit gametoerisme vindt ook plaats onder fans van de videogamereeks Assassin’s Creed (Ubisoft). Eén van de locaties die in deze games in bijzonder detail worden gerepresenteerd is de stad Florence in Italië. In dit onderzoek zal door middel van online etnografie de activiteiten van deze zogenaamde Assassin’s Creed toeristen onderzocht worden. De hoofdvraag die naar aanleiding van een uitgebreide forumanalyse beantwoord zal worden luidt: Op welke manier maken spelers van Assassin’s Creed door middel van mediatoerisme een place of imagination van de stad Florence? Uit de forumanalyse blijkt dat een place of imagination gevormd wordt door een collectieve of individuele plaatsidentiteit van mediatoeristen, welke op zijn beurt gevormd wordt door iconen. Daarnaast zijn plaatsidentiteit en iconen niet altijd afhankelijk van de receptie van de mediatekst, maar kunnen deze ook andersom werken en juist verwijzen naar een mediatekst. Tevens kan een place of imagination zowel gevormd worden door middel van directe representatie van een locatie in een mediatekst als indirecte representatie, zoals een bepaalde sfeer die opgewekt wordt in de mediatekst. Ten slotte blijkt uit de forumanalyse dat de ervaring van place of imagination afhankelijk is van de omgeving waar de mediatoerist zich in bevindt. Deze ervaring kan verstoord worden door bepaalde gebeurtenissen die plaatsvinden tijdens het bezoek. Uit dit onderzoek blijkt dat een place of imagination tijdens een bezoek aan de locatie gecreëerd wordt door de mediatoerist zelf met behulp van een vooraf bepaald referentiekader. Hieruit volgt dat de vorming van de place of imagination persoonsgebonden is en afhankelijk van de context en directe omgeving waar de mediatoerist zich in bevindt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2627584
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleIn de Schaduw van Ezio: Het Mediatoerisme van de Assassin’s Creed Fan
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record