Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBadenoch, A.
dc.contributor.authorJansen, L.
dc.date.accessioned2015-04-22T17:00:44Z
dc.date.available2015-04-22T17:00:44Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19690
dc.description.abstractBij het onderzoeken van reality televisie wordt de invloed van geluid en muziek vaak achterwege gelaten als bepalende factor voor het zo realistisch mogelijk overbrengen van de betrokken kandidaten. Veelal wordt er alleen rekening gehouden met performance of het feit dat personen zich anders voor kunnen doen dan ze werkelijk zijn. Dit onderzoek besteedt aandacht aan deze “vergeten factoren” in het onderzoeken van reality televisie aan de hand van de casestudy WIE IS DE MOL?, een Nederlandse reality gameshow. De onderzoeksvraag luidt: Hoe stuurt muziek in WIE IS DE MOL? de verdachtmaking van kandidaten? Middels een muziekanalyse gefocust op de rol van ancrage, aanhechting en leidmotieven van één aflevering WIE IS DE MOL?, ben ik tot de volgende conclusies gekomen: een wisselwerking tussen deze begrippen stuurt de verdachtmaking in WIE IS DE MOL?. Aanhechting dient er voornamelijk toe de kijker mee te nemen in het verhaal waardoor de kijker zelf ook op zoek gaat naar de mol. Ancrage en leidmotieven kunnen vervolgens direct de verdachtmaking sturen door de verdachte momenten te benadrukken. De kijker pakt deze muzikale hints zowel bewust als onbewust op.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent168206
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleMuziek versus verdachtmaking in WIE IS DE MOL?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record