Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKieft, G.J.P.
dc.contributor.advisorStumpel, J.F.H.J.
dc.contributor.authorMeinderts, M.
dc.date.accessioned2015-04-21T17:00:47Z
dc.date.available2015-04-21T17:00:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19676
dc.description.abstractIn dit onderzoek staat de technische uitvoering van de Vlaamse kunstenaar Antoon van Dyck (1599-1641) centraal. In recent onderzoek is er maar weinig oog voor de penseelvoering van Van Dyck in de bespreking van zijn late portretten. Dit onderzoek wil hierin verandering brengen. Van Dyck zelf, maar ook zijn vroegste biografen, leggen sterk de nadruk op de technische uitvoering. Hiermee is het een belangrijke factor die niet over het hoofd gezien mag worden. Wanneer men naar een werk van Van Dyck kijkt blijkt de schildertechniek ook daadwerkelijk een prominente rol te spelen, ondanks dat hij een gedeelte van het werk aan zijn assistenten overliet. In de vroegste bronnen speelt naast de techniek ook de vergelijking met Titiaan een belangrijke rol. Vandaar dat het tweede gedeelte van het onderzoek de relatie tussen de schildertechniek van beide kunstenaars beslaat. Hetgeen een aantal interessante overeenkomsten en verschillen bloot legt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent6166926
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDE SCHILDERTECHNIEK VAN DE LATE VAN DYCK
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVan Dyck, Titiaan, penseelvoering, schildertechniek
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record