Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLotze, K
dc.contributor.authorStollman, L.
dc.date.accessioned2015-03-24T18:00:38Z
dc.date.available2015-03-24T18:00:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19602
dc.description.abstractHet doel van dit eindwerkstuk is om te onderzoeken welke rol Hollywood speelde in het adverteren van cosmeticaproducten in het Amerikaanse filmtijdschrift Modern Screen in de jaren vijftig. Daarnaast dragen de resultaten van dit onderzoek bij aan een breder begrip van de relatie tussen Hollywood en consumptiecultuur in de jaren vijftig. Het onderzoek is gestructureerd aan de hand van drie deelvragen. Allereerst is er gekeken naar de relatie tussen Hollywood, het Amerikaanse fantijdschrift en cosmetica in de jaren vijftig en de geschiedenis van deze relatie. Vervolgens is aan de hand van een kwantitatieve inhoudsanalyse onderzocht welke veranderingen plaatsvonden in de cosmetica-advertenties van Modern Screen in de jaren vijftig. Als laatste is een enkele editie van Modern Screen geanalyseerd aan de hand van kwalitatieve kenmerken om te onderzoeken hoe de lezers van Modern Screen worden geadresseerd door cosmetica-advertenties. Er is gebleken dat Hollywood van belang is geweest voor het ontstaan van fantijdschriften. Fantijdschriften vormden op hun beurt een belangrijke link tussen zowel Hollywood en het filmpubliek als de cosmetica-industrie en potentiële consumenten. De resultaten van de kwantitatieve analyse geven aan dat cosmetica-advertenties populair waren in de jaren vijftig terwijl het aantal pagina’s en de dichtheid van advertenties afnemen. Ook neemt het gebruik van celebrity endorsements af over de loop van tien jaar. Celebrity endorsements zijn een voorbeeld van de directe rol die Hollywood speelt in het adverteren van cosmeticaproducten. Het antwoord op de hoofdvraag is echter tweeledig. Naast de directe rol speelt Hollywood een indirecte rol in het adverteerproces, namelijk door middel van associatie. Uit dit onderzoek blijkt dat de indirecte rol zich nadrukkelijk manifesteert in de jaren vijftig, terwijl de directe rol geleidelijk naar de achtergrond verdwijnt. Het doel van dit eindwerkstuk is om te onderzoeken welke rol Hollywood speelde in het adverteren van cosmeticaproducten in het Amerikaanse filmtijdschrift Modern Screen in de jaren vijftig. Daarnaast dragen de resultaten van dit onderzoek bij aan een breder begrip van de relatie tussen Hollywood en consumptiecultuur in de jaren vijftig. Het onderzoek is gestructureerd aan de hand van drie deelvragen. Allereerst is er gekeken naar de relatie tussen Hollywood, het Amerikaanse fantijdschrift en cosmetica in de jaren vijftig en de geschiedenis van deze relatie. Vervolgens is aan de hand van een kwantitatieve inhoudsanalyse onderzocht welke veranderingen plaatsvonden in de cosmetica-advertenties van Modern Screen in de jaren vijftig. Als laatste is een enkele editie van Modern Screen geanalyseerd aan de hand van kwalitatieve kenmerken om te onderzoeken hoe de lezers van Modern Screen worden geadresseerd door cosmetica-advertenties. Er is gebleken dat Hollywood van belang is geweest voor het ontstaan van fantijdschriften. Fantijdschriften vormden op hun beurt een belangrijke link tussen zowel Hollywood en het filmpubliek als de cosmetica-industrie en potentiële consumenten. De resultaten van de kwantitatieve analyse geven aan dat cosmetica-advertenties populair waren in de jaren vijftig terwijl het aantal pagina’s en de dichtheid van advertenties afnemen. Ook neemt het gebruik van celebrity endorsements af over de loop van tien jaar. Celebrity endorsements zijn een voorbeeld van de directe rol die Hollywood speelt in het adverteren van cosmeticaproducten. Het antwoord op de hoofdvraag is echter tweeledig. Naast de directe rol speelt Hollywood een indirecte rol in het adverteerproces, namelijk door middel van associatie. Uit dit onderzoek blijkt dat de indirecte rol zich nadrukkelijk manifesteert in de jaren vijftig, terwijl de directe rol geleidelijk naar de achtergrond verdwijnt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2311134
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleModern Screen’s Make-Up Een onderzoek naar cosmetica-advertenties in het Amerikaanse fantijdschrift Modern Screen gedurende de jaren vijftig.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscosmetica, consumtiemaatschappij, Amerika, Modern Screen, jaren vijftig
dc.subject.courseuuTheater-, film- en televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record