Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMidden, Eva
dc.contributor.authorSmit, M.A.S.
dc.date.accessioned2015-03-24T18:00:37Z
dc.date.available2015-03-24T18:00:37Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19599
dc.description.abstractAbstract Met deze scriptie wil ik bijdragen aan het relatief nieuwe wetenschappelijke discours omtrent het effect van reality-tv. In Nederland is er sprake van een gebrek aan onderzoek naar de zenders die deze reality programma uitzenden en de wijze waarop de content wordt ervaren door kijkers. Een grote en vrij nieuwe speler in het Nederlandse televisie aanbod is vrouwenzender TLC dat onder moederbedrijf Discovery Networks opereert. Onder het motto 'Everyone needs a little TLC' bestaat de huidige programmering uit reality shows waarmee de zender een vrouwelijke doelgroep tussen de 20 en 49 jaar wil bereiken. Ik vraag mij af of de visie van de zender en de intentie van haar programmering in overeenstemming is met de ervaring en beoordeling van de kijker. Deze vraag is onderzocht aan de hand van case study I WANNA MARRY HARRY en een tweedelige analyse. Allereerst is er een beeld geschetst van de achtergrond en visie van TLC. Hieruit blijkt dat de zender speciaal voor vrouwen programmeert en voor positief geladen relaties en emoties staat. De zender wil zich focussen op mensen met oprechte verhalen en zo de het kijker het echte leven brengen. In het tweede deel van de analyse wordt er gekeken naar de ervaring van de programmering aan de hand van een receptieonderzoek van de case study. Het programma I WANNA MARRY HARRY is bekeken door een vijftal vrouwen die vervolgens aan een interview hebben meegewerkt. Uit de analyse van deze gesprekken blijkt dat kijkers de beelden koppelen aan negatieve aspecten als jaloezie en geroddel, maar dat het programma zowel realistische als onrealistische elementen bevat. Ook heerst er onverdeeldheid betreft de entertainmentwaarde van het programma. Daarnaast is opmerkelijk om te zien dat het wereldbeeld van de meeste kijkers sterk (onbewust)beïnvloed is door het gebruik van stereotypen in reality-tv. Uit de vergelijking van deze analyses kan ik concluderen dat er wrijving bestaat tussen de intentie van de zender en de ervaring van de vrouwelijke kijkers. Zowel de zender als de kijkers zouden baat hebben naar meer receptie onderzoek in het reality-tv discours.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent508367
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTLC en de representatie van de vrouw, een onderzoek naar de intentie en ervaring van TLC's programmering
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTLC, I Wanna Marry Harry, reality televisie, representatie, vrouw, receptie
dc.subject.courseuuTheater-, film- en televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record