Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDolphijn, R
dc.contributor.authorStroosnijder, Y.E.
dc.date.accessioned2015-03-18T18:00:28Z
dc.date.available2015-03-18T18:00:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19561
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt geanalyseerd op welke manier het netwerkeffect en het reversed network effect in het verlengde van elkaar functioneren op de sociaalnetwerksite Facebook. Het netwerkeffect is een effect waarbij de waarde van een product stijgt voor een gebruiker doordat anderen het product gebruiken. Het reversed network effect is het tegenovergestelde effect, waarbij steeds minder mensen het product gebruiken omdat anderen er geen gebruik meer van maken. De relevantie van dit onderzoek bevindt zich in de veronderstelling dat Facebook, een van de populairste sociaalnetwerksites van het moment, bepaalde technologische en sociale strategieën inzet om een zo groot mogelijk ledenaantal te krijgen en te behouden. Uit de eerste analyse blijkt dat het netwerkeffect meer aanwezig is bij nieuwe Facebookgebruikers dan bij ervaren gebruikers. Dit komt doordat Facebook actief probeert de nieuwe gebruiker met veel mogelijke vrienden te verbinden. Dit is lastiger bij de ervaren gebruiker, omdat zij vaak al Facebookvrienden zijn met al hun kennissen. Het bleek dat, in tegenstelling tot de nieuwe gebruiker, de ervaren gebruiker wel de intentie heeft om de website de verlaten. Dit bewijst de aanwezigheid van het reversed network effect. Toch schrijven de ervaren gebruikers zich niet uit. Hieruit wordt geconcludeerd dat veel gebruikers moeite hebben om het sociale netwerk te verlaten, omdat Facebook een belangrijk deel uitmaakt van hun sociale leven. Eenzelfde fenomeen werd waargenomen tijdens het gebruikersonderzoek onder Facebookers. Door middel van twee verschillende vragenlijsten werd het netwerkeffect (groep 1) en het reversed network effect (groep 2) getest onder 60 respondenten. Het bleek dat het netwerkeffect ertoe leidt dat Facebook waardevoller wordt gezien voor het sociale netwerk en dat de respondenten onder invloed van het netwerkeffect meer geneigd waren om over Facebook te praten dan de respondenten onder invloed van het reversed network effect. Bovendien bleek dat de respondenten uit groep 2 Facebook niet wilden verlaten, terwijl zij tegelijkertijd aangaven dat ze de website minder leuk vonden. Overeenkomstig met het eerste onderzoek kan er worden geconcludeerd dat het lastig is voor Facebookers om van Facebook af te gaan, omdat de sociaalnetwerksite een deel van hun sociale leven is.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent633406
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet netwerkeffect op Facebook: een onderzoek naar het functioneren van het netwerkeffect en het reversed netwerkeffect in het verlengde van elkaar op de sociaalnetwerksite Facebook
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsfacebook, netwerkeffect, reversed, sociaal, sociaalnetwerksite, netwerk, groepen
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record