Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHakemulder, F.
dc.contributor.advisorLeurs, R.
dc.contributor.authorAabbad, N.
dc.date.accessioned2012-09-06T17:01:32Z
dc.date.available2012-09-06
dc.date.available2012-09-06T17:01:32Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19533
dc.description.abstractDit onderzoek tracht uit te werken of en hoe een science fiction kijker een emotionele ervaring doormaakt, door middel van een combinatie van filmanalyse, halfgestructureerde interviewsessies en een netwerkanalyse. Aanleiding hiervoor is Frijda’s ‘Wet van de Sterkte van de Realiteit’. In het kort omschrijft deze ‘wet’ dat ‘emoties worden opgeroepen wanneer gebeurtenissen voor werkelijk worden gehouden, en hun intensiteit gelijke tred houdt met de mate waarin dat zo is.’ Onrealistische gebeurtenissen kunnen slechts een zwakke, of zelfs geen, emotie oproepen. In dit onderzoek wordt getracht dit door te trekken naar film. Het genre science fiction is gekozen omdat deze, als een subgenre van fictie, een sterk voorbeeld is van een filmgenre met veel onrealistische elementen. Eerst worden belangrijke termen, zoals realisme, science fiction en emotie gedefinieerd in het theoretisch kader. Vervolgens worden er drie casussen geanalyseerd, alvorens deze door tien respondenten bekeken worden. De casussen zijn DONNIE DARKO, THE FOUNTAIN en SOURCE CODE. Diversiteit in het genre was het belangrijkste in het vaststellen van de casussen. De verzameling data uit de interviews zijn gebruikt voor een netwerkanalyse, in combinatie met de casussen, en een koppeling met de eerder beschreven theorie en filmanalyses. De belangrijkste resultaten omvatten de stelling dat iedere respondent een vorm van een emotionele beleving doormaakte, ondanks het onrealistische karakter van het genre science fiction. Realisme speelt een rol hierin in de vorm van geloofwaardigheid. Dit, en onder andere authenticiteit, waarschijnlijkheid en herkenbaarheid, lijken de grootste rollen te spelen tijdens de emotionele ervaring. De kijkers ervaren emotie vooral in de vorm van sympathie. Hiermee is het bestaan van de emotionele ervaring tijdens science fiction, ondanks het onrealistische karakter van films uit dit genre, vastgesteld bij tien respondenten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent280497 bytes
dc.format.extent150814654 bytes
dc.format.extent1188636 bytes
dc.format.extent473792 bytes
dc.format.extent290493 bytes
dc.format.mimetypeapplication/octet-stream
dc.format.mimetypeapplication/octet-stream
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title“Emotionele Science Fiction” De emotionele ervaring van de kijker bij het onrealistische filmgenre science fiction: hoe ervaart de kijker emotie zonder realisme?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsemotie, realisme, science fiction, film
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record