dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | van der Valk, A. E. | |
dc.contributor.author | Blommestein, B.M.A. | |
dc.date.accessioned | 2015-03-03T18:00:38Z | |
dc.date.available | 2015-03-03T18:00:38Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19521 | |
dc.description.abstract | Uit een recente peiling blijkt dat een overweldigende meerderheid van leraren, schoolleiders, ouders en leerlingen vinden dat extra educatieve activiteiten voor getalenteerde leerlingen belangrijk zijn en aangeboden moeten worden. Op dit moment presteren veel getalenteerde leerlingen onder hun niveau, omdat ze of niet worden uitgedaagd of doordat ze aansluiten bij de heersende ‘zesjescultuur’ op school.
Binnenklasdifferentiatie wordt als krachtig middel gezien om uitdagend onderwijs voor getalenteerde leerlingen te realiseren. De implementatie van binnenklasdifferentiatie in lessen is echter laag. Scholen binnen het netwerk van het Junior College Utrecht (JCU) werken aan excellentieprogramma’s voor getalenteerde leerlingen in de bètavakken op de middelbare school. Docenten van scholen uit het netwerk van het JCU vragen naar meer ondersteuning vanuit het JCU bij de implementatie van binnenklasdifferentiatie.
Een survey-onderzoek is gedaan met een online vragenlijst onder de docenten, die meewerken aan een bèta-excellentie programma, om het belang, de implementatie en obstakels van binnenklasdifferentiatie in deze groep docenten te identificeren.
De resultaten laten zien, dat deze groep docenten binnenklasdifferentiatie belangrijk vinden, hoewel de implementatie van binnenklasdifferentiatie toch nog steeds laag is. Echter een duidelijk obstakel wat de lage implementatie kan verklaren, is niet gevonden tijdens dit onderzoek. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 580873 | |
dc.format.extent | 580873 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Voortgezet onderwijs docenten over het belang, de implementatie en obstakels van binnenklasdifferentiatie in hun bèta-excellentie programma | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Binnenklasdifferentiatie, voortgezet onderwijs, Beta-excellentie | |
dc.subject.courseuu | Science Education and Communication | |