Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWinnubst, M H
dc.contributor.authorZielman, M.J.
dc.date.accessioned2015-02-23T18:01:15Z
dc.date.available2015-02-23T18:01:15Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19477
dc.description.abstractWanneer is voor jou het bereikt om te gaan stemmen? Experimenteel onderzoek naar de inzet van ‘fear appeals’ in een verkiezingscampagne. In deze experimentele studie werden twee versies van een opkomstbevorderende poster voor de waterschapsverkiezingen getoond aan twee verschillende groepen respondenten. De sterkte van de ‘fear appeal’ werd gemanipuleerd door de ernst van een overstroming die te zien was op de poster te laten variëren tussen de twee condities. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat de sterke ‘fear appeal’ meer effect heeft op de gedragsintentie van de respondenten. Mensen die de poster met de sterke ‘fear appeal’ hebben gezien, staan positiever tegenover stemmen tijdens de waterschapsverkiezingen. Ook blijkt de waargenomen norm van deze respondenten hoger. De sterke ‘fear appeal’ veroorzaakt dus meer effect dan de ‘zwakke’ fear appeal.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1504283
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWanneer is voor jou het bereikt om te gaan stemmen? Experimenteel onderzoek naar de inzet van ‘fear appeals’ in een verkiezingscampagne.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsfear appeals, overtuiging
dc.subject.courseuuCommunicatie en Organisatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record