Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPander Maat, H.L.W.
dc.contributor.authorJongh, J. de
dc.date.accessioned2015-02-23T18:01:04Z
dc.date.available2015-02-23T18:01:04Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19464
dc.description.abstractIn oktober 2014 startte de Pensioenfederatie met een nieuwe campagne: de tijd van je leven. De campagne is gericht op jongeren van 25 t/m 35 jaar. Middelpunt van de campagne is de website www.detijdvanjeleven.nl waar op een interactieve manier informatie gegeven wordt over pensioenfondsen en het Nederlandse pensioenstelsel. Ook worden de websitebezoekers uitgedaagd na te denken over later en hun pensioen. Het doel van de website is het herstellen van het pensioenvertrouwen dat sinds de financiële crisis erg laag is. Om te bepalen of de website dit doel behaalt, is een onderzoek uitgevoerd met als hoofdvraag: wat zijn de overtuigende effecten van www.detijdvanjeleven.nl en welke rol speelt interactiviteit? De deelvragen zijn: • Hoe wordt de website beoordeeld? • In hoeverre beïnvloedt een bezoek aan de website het pensioenvertrouwen, de mening over het pensioenfonds, de mening over het pensioenstelsel en de pensioenkennis? • In hoeverre hangt de mate van interactiviteit samen met de beoordeling van de website, het pensioenvertrouwen, de mening over het pensioenfonds en de mening over het pensioenstelsel? 248 respondenten vulden voor en na hun bezoek aan de website een online vragenlijst in met stellingen over het pensioenvertrouwen, hun pensioenfonds en het pensioenstelsel. Ook beoordeelden ze de website en reageerden ze op stellingen over de mate van interactiviteit. Gemiddeld waren zij 32 jaar. De website www.detijdvanjeleven.nl wordt goed beoordeeld door de jongeren. Zij vinden de website makkelijk te begrijpen en informatief maar ook mooi en vermakelijk. Alle onderdelen van de website worden leuk en informatief gevonden. Met name de klok, de bucketlistfilmpjes en de polls scoren goed op beide punten. Verbetersuggesties zijn er ook. Deze hebben betrekking op de structuur van de website en de wijze van navigeren. Jongeren vinden de website onoverzichtelijk door de lange homepagina zonder duidelijke structuur en hebben moeite met het gebruiken van een filter als wijze van navigeren. Daarnaast vinden sommige de opmaak onprofessioneel en het lettertype en de componenten te groot. Een bezoek aan de website zet aan tot nadenken over het pensioen. Dat is een mooi resultaat aangezien jongeren vaak niet bereid zijn om over later na te denken. Daarnaast zorgt een bezoek aan de website ervoor dat jongeren positiever gaan denken over hun pensioenfonds en het pensioenstelsel. Dat effect geldt met name voor jongeren die in de voormeting een negatieve mening hebben. Een bezoek aan de website heeft nog geen invloed op het pensioenvertrouwen. Een mogelijke oorzaak hiervan is dat de hoofdboodschap ‘er is later een pensioen voor jou’ niet genoeg geëxpliciteerd wordt op de website. Tot slot heeft de website geen invloed op de pensioenkennis. Mogelijke oorzaak hiervan is dat jongeren nog weinig aandacht geven aan de rationele informatie. De interactieve opzet van de website is succesvol. Uit de resultaten blijkt dat een hogere mate van interactiviteit samenhangt met een diepere verwerking van de informatie en een betere beoordeling. Interactiviteit heeft geen verband met het pensioenvertrouwen, de mening over het pensioenfonds en de mening over het pensioenstelsel. Verrassend is echter dat de ‘verwerkingsdiepte’ dat deels wel heeft: een diepere verwerking hangt samen met een positievere mening over het pensioenfonds en het pensioenstelsel. Met de website zijn belangrijke eerste stappen gezet. Er zijn echter ook verbeteringen mogelijk. Op basis van de resultaten zijn vijf aanbevelingen geformuleerd die hieronder benoemd worden. Alle aanbevelingen hebben als doel het vergroten van de effectiviteit van de website in het beïnvloeden van het pensioenvertrouwen en het maximaliseren van elk websitebezoek. De aanbevelingen zijn: 1. Verduidelijk de structuur en het doel 2. Laat de hoofdboodschap expliciet terugkomen 3. Zet relevante informatie op plekken waar veel bezoekers komen 4. Stimuleer bezoekers terug te komen 5. Behoud en vergroot de interactiviteit
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent6284228
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleNaar een bewust pensioenvertrouwen: persuasieve effecten van detijdvanjeleven.nl en de rol van interactiviteit
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspersuasie;interactie;interactiviteit;website;pensioen
dc.subject.courseuuCommunicatie en Organisatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record