Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDolphijn, R.
dc.contributor.authorWesterhuis, A.
dc.date.accessioned2015-01-21T18:00:44Z
dc.date.available2015-01-21T18:00:44Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19285
dc.description.abstractDigitale fotografie biedt niet langer de geloofwaardigheid van analoge fotografie. Sinds de overstap biedt een foto zelden nog de garantie te dat te tonen wat was. Waarom die geloofwaardigheid verloren is gegaan staat ter discussie. Zo is het probleem voor sommigen verweven in de ontologie van digitale waarden om beperkt te zijn tot symbolische representatie. Gesteld wordt dan dat digitale waarden altijd zijn gerasterd en afgerond. Analoge registratie, zo stelt men, biedt een meer continue causale band. Die causale band wordt dan als voorwaarde gezien voor een indexicaal teken dat op zijn beurt als voornaamste bouwsteen wordt genomen voor een documentair medium. Centraal in dit onderzoek staat de vraag of digitale representaties indexicaal kunnen zijn. Door terug te gaan naar het oorspronkelijke concept van de index en deze in verband te brengen met het registratiesysteem van digitale sensoren zullen nieuwe inzicht verworven kunnen worden over de mogelijkheid tot een digitale index.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1217592
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDat Wat Was
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDigitaal, Analoog, Fotografie, Documentair, A-D omzetting, Omzetting, Index, Indexicaliteit, Causaliteit, Logica, Propositielogica, Aliassing, Moiré, Video, Frames per seconde, Rolling Shutter, Rastering, Sampling, Bemonsteren,
dc.subject.courseuuNieuwe media en digitale cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record