Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Slobbe, M.
dc.contributor.authorWickeren, M.A. van
dc.date.accessioned2015-01-19T18:01:22Z
dc.date.available2015-01-19T18:01:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19269
dc.description.abstractVan een integratie van duurzaamheid in de organisatie zoals de UNESCO en ULSF dat voorstellen is nog geen sprake binnen de Universiteit Utrecht. Dat deze holistische integratie niet plaatsvindt is niet vreemd. Uit de literatuur blijkt dat de meeste universiteiten hier veel moeite mee hebben. Deze literatuur bied vervolgens vele oplossingen. Waar de literatuur echter geen rekening mee houdt, is dat de betekenissen, die aan duurzaamheid en de rol van de universiteit gegeven worden, sociale constructen zijn en dat deze betekenissen met elkaar kunnen conflicteren of beïnvloedt worden door machtsstructuren. Met dit onderzoek is gepoogd om meer inzicht te bieden in de manier waarop medewerkers van een universiteit betekenis geven aan duurzaamheid en hoe dat de integratie van duurzaamheid beïnvloed. Met dit onderzoek is getracht de volgende onderzoeksvraag te beantwoorden: Hoe speelt betekenisgeving een rol bij de verduurzaming van de Universiteit Utrecht? Om een antwoord op deze vraag te kunnen geven is er een vergelijking gemaakt tussen de betekenissen die de medewerkers van de faculteiten Geowetenschappen en Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht aan duurzaamheid geven. Daarnaast is er ook een analyse gemaakt van de manier waarop in documenten en op websites van de Universiteit Utrecht betekenis gegeven wordt aan duurzaamheid. Uiteindelijk leidt dit onderzoek tot een fundamentele discussie over de rol die het hoger onderwijs heeft in de maatschappij. Daar waar onder andere de UNESCO roept om een holistische integratie van duurzaamheid in het hoger onderwijs, blijkt uit dit onderzoek juist dat duurzaamheid nog voornamelijk als milieuprobleem gezien wordt en met technologie opgelost moet worden en daarom voornamelijk bij Geowetenschappen te vinden is. Toen de respondenten werden geconfronteerd met de stelling dat om een duurzame samenleving te bereiken alle studenten een mate van ecologische geletterdheid moeten beheersen, was de algemene reactie dat dit niet de rol is van de universiteit. Aan duurzaamheid en de rol, die een hogere onderwijsinstelling heeft bij het vormen van een duurzame samenleving, worden verschillende betekenissen gegeven. Deze verschillende betekenissen zorgen er voordat duurzaamheid nog niet holistisch geïntegreerd is binnen de Universiteit Utrecht. Het advies van dit onderzoek luidt dan ook om een debat te starten samen met alle disciplines van de Universiteit Utrecht om een organisatie brede discussie te voeren over de betekenis die onder andere de UNESCO geeft aan duurzaamheid en de rol die de hogere onderwijsinstellingen in hun definitie krijgt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1086485
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWat is de rol van de Universiteit Utrecht bij de duurzame ontwikkeling van de samenleving?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSustainability, sense making, Weick, Utrecht University
dc.subject.courseuuOrganisaties, verandering en management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record