dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Doorman, Dr. M. | |
dc.contributor.author | Heijer, T. den | |
dc.date.accessioned | 2012-09-05T17:01:57Z | |
dc.date.available | 2012-09-05 | |
dc.date.available | 2012-09-05T17:01:57Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19256 | |
dc.description.abstract | De slechte score voor probleemoplossen van Nederlandse leerlingen moet verbeteren. Om de groei van hun probleemoplossend vermogen te bevorderen zijn wiskundige activiteiten nodig die zowel de uitbreiding van hun repertoire aan bruikbare oplossingsstrategieën als de toename van structuur in hun aanpak stimuleren. Activiteiten op basis van onderzoekend leren lijken hiervoor geschikt te zijn. Deze activiteiten vragen veel inbreng van leerlingen en zetten hen aan om na te denken over probleemsituaties en oplossingswijzen. Het effect van deelname aan enkele onderzoekende activiteiten is gemeten door in kaart te brengen welke strategieën leerlingen toegepast hebben bij het oplossen van het Isisprobleem. De resultaten van twee groepen leerlingen, van welke alleen die uit de tweede groep hebben deelgenomen aan onderzoekende activiteiten, zijn vergeleken. Deelname aan enkele onderzoekende activiteiten blijkt al gunstig te zijn voor de groei van het probleemoplossend vermogen van leerlingen. Daarom wordt aanbevolen om onderzoekende activiteiten, zoals open opgaven met een reflectie achteraf op de gekozen aanpak, als onderdeel van de reguliere activiteiten op te nemen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 278055 bytes | |
dc.format.mimetype | application/msword | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Het effect van wiskundig onderzoek door leerlingen op de groei van hun probleemoplossend vermogen | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | probleemoplossen | |
dc.subject.courseuu | Research and Development in Science Education | |