dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Drijvers, P.H.M. | |
dc.contributor.author | Groot, C. de | |
dc.date.accessioned | 2012-09-05T17:01:56Z | |
dc.date.available | 2012-09-05 | |
dc.date.available | 2012-09-05T17:01:56Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19234 | |
dc.description.abstract | De integratie van onderwijs waarin ICT wordt gebruikt is voor de gemiddelde docent niet vanzelfsprekend. Eén van de redenen hiervoor is een gebrek aan passende handelingspraktijken en didactieken om ICT in te zetten. In het hier beschreven onderzoek wordt nagegaan welke docentpraktijken passend zijn bij de inzet van ICT in het voortgezet wiskundeonderwijs en hoe docenten ondersteund kunnen worden om zich deze eigen te maken. Als theoretisch kader diende de instrumentele benadering en het TPACK-model. Twee ‘mid-adopting’ wiskundedocenten gebruikten in een tweetal interventies in klas 2 havo-vwo applets ingebed in een digitale leeromgeving. Ter bevordering van de professionele ontwikkeling vond ondersteuning plaats binnen een community van docenten en onderzoekers die contact met elkaar hadden tijdens bijeenkomsten en via een virtueel platform. De data bestonden uit lesobservaties, mini-interviews met docenten, een vragenlijst voor docenten en door de docenten geschreven blogs en zelfrapportages over hun ontwikkeling aangaande TPACK. De resultaten laten zien dat het didactisch handelen van docenten wordt bepaald door hun visie op onderwijs en ICT en tevens wordt aangepast aan de door de aanwezigheid van ICT veranderende situatie. Zowel uit de zelfrapportages als uit het spreken over het handelen blijkt een meer doordachte en zelfbewustere houding aangaande het gebruik van ICT in het onderwijs. De docenten profiteerden van hun deelname aan een wederzijds proces van professionele ontwikkeling waarbij vooral de daadwerkelijke ontmoeting tussen de deelnemers van belang was. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 437965 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Méér dan het krijtje
Docentpraktijken bij gebruik van ICT in het wiskundeonderwijs | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Research and Development in Science Education | |