Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMenting, A.
dc.contributor.authorMuller, K.
dc.date.accessioned2015-01-06T18:01:06Z
dc.date.available2015-01-06T18:01:06Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19233
dc.description.abstractAbstract Having a mother in detention has negative consequences for the behavioral and emotional well-being of children. Parents seem to want to protect their children by not telling that their mother is in prison. Keeping this a secret could, in several ways, have negative consequences for them. The purpose of this research is to examine whether telling children the truth about mothers whereabouts, that is detention, could have a protective value. That is, reducing their total and internalizing problems. This research also examined whether children that have a mother in detention who has ‘psychological problems’ have more internalizing problems than children that have a mother in detention without ‘psychological problems’. 97 (formerly) incarcerated mothers with 138 children (two to ten years old) took part in this study. To examine children’s behavior – evaluated by both mothers and teachers – and mothers’ psychological problems, questionnaires were used. Children who get an ‘honest explanation’ about mothers whereabouts do not show less total and internalizing problems in comparison with children who get ‘no explanation’ or a ‘fictional explanation’. However, some marginal effects were found in the expected and unexpected direction. Furthermore it was found that children who have a (formerly) incarcerated mother with ‘psychological problems’ show more internalizing problems – evaluated by mothers but not by teachers – than children who have a (formerly) incarcerated mother without ‘psychological problems’. In general results suggest that telling children the truth about the whereabouts of their (formerly) incarcerated mother does not function as a protective factor. Samenvatting Het hebben van een (ex-)gedetineerde moeder heeft een negatieve invloed op het gedragsmatig en emotioneel welzijn bij kinderen. Ter bescherming van hun kinderen kiezen ouders er voor om niet te vertellen dat moeder in detentie zit. Het achterhouden van deze informatie kan echter op verschillende manieren voor problemen bij kinderen zorgen. Het doel van het huidige onderzoek is nagaan of het geven van eerlijke informatie over de verblijfplaats van (ex-)gedetineerde moeders als protectieve factor zou kunnen fungeren voor totale moeilijkheden en internaliserende problemen bij kinderen. Bovendien is nagegaan of kinderen die een moeder hebben met ‘psychische problemen’ meer internaliserende problemen vertonen dan kinderen die een moeder hebben zonder ‘psychische problemen’. Aan dit onderzoek deden 97 (ex-)gedetineerde moeders met 138 kinderen (twee tot tien jaar) mee. Er werd gebruik gemaakt van vragenlijsten om het gedrag van de kinderen – volgens de 4 (ex-)gedetineerde moeders en leerkrachten – en de psychische gesteldheid van de moeders te beoordelen. Uit de resultaten blijkt dat kinderen niet minder totale moeilijkheden en internaliserende problemen vertonen wanneer zij een ‘eerlijke verklaring’ krijgen omtrent de verblijfplaats van (ex-)gedetineerde moeders in vergelijking met kinderen die ‘geen verklaring’ krijgen of een ‘verzonnen verklaring’ krijgen. Er werden echter wel marginale effecten – in de verwachte en de onverwachte richting – gevonden. Verder is aangetoond dat kinderen die een moeder met psychische problemen hebben meer internaliserende problemen vertonen – beoordeeld door moeders maar niet door leerkrachten – dan kinderen die een moeder hebben zonder psychische problemen. De resultaten suggereren over het algemeen dat eerlijkheid geen protectieve waarde heeft voor totale en internaliserende problemen bij kinderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent290118
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title“Duurt eerlijkheid het langst?” Bekendheid van de verblijfplaats van (ex-)gedetineerde moeders en totale moeilijkheden en internaliserende problemen bij hun kinderen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsincarcerated mothers, children, total and internalizing problems, protective factor, teachers, (ex)-gedetineerde moeders, kinderen, totale moeilijkheden en internaliserende problemen, protectieve factor, leerkrachten
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record