Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEijnden, Dr. J.J.J.M. van den
dc.contributor.authorKatwijk, J.S.A. van
dc.date.accessioned2012-08-10T17:00:51Z
dc.date.available2012-08-10
dc.date.available2012-08-10T17:00:51Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19222
dc.description.abstractPesten vormt voor veel jongeren, hun ouders en docenten al jaren een probleem. Zowel op school als in de thuissituatie zijn de gevolgen te merken. Slachtoffers van pesten worden er eenzaam, onzeker en ongelukkig van. Doordat het sociale leven van jongeren zich door de jaren steeds meer heeft verplaatst naar het internet, krijgen veel jongeren tegenwoordig te maken met (een vorm van) online pesten. Online pesten is zowel voor ouders als docenten niet of nauwelijks te controleren of voorkomen. Daarom speelt in het onderwijs en onder opvoeders constant de vraag hoe zij beter grip kunnen krijgen op het online pesten en gepest worden van hun leerlingen en kinderen. Welke jongeren lopen nu een groter risico om online gepest te worden? En is daar een verklaring voor te vinden? Dit onderzoek besteedt aandacht aan deze vragen en probeert ouders, docenten en jongeren meer inzicht te geven op dit gebied. Er wordt gekeken of eenzame jongeren een groter risico lopen om slachtoffer te worden van online pesten. Daarnaast wordt onderzocht of een hoge mate van internetgebruik, een sterke voorkeur voor online contact en online contact met vreemden een rol spelen in dit verband. Dit onderzoek maakt gebruik van twee metingen: in 2008 werden 4748 jongeren ondervraagd en in 2009 werden 4071 jongeren gevraagd naar hun internetgebruik- en gedrag. De vragenlijsten zijn afgenomen in klassensettings vanaf de eerste tot aan de vierde klas van het voortgezet onderwijs. Uit de resultaten blijkt dat er een sterk verband bestaat tussen eenzaamheid en online gepest worden. Ondanks dat eenzame jongeren in vergelijking met niet- eenzame jongeren een hogere mate van internetgebruik hebben, vaker de voorkeur geven aan online contact boven contact in het echte leven en meer online contact met vreemden hebben, zijn dit geen verklaringen voor het feit dat eenzame jongeren vaker online gepest worden. De onderzoeksresultaten bieden handvatten aan zowel docenten, ouders als jongeren voor het beter helpen voorlichten over en grip krijgen op de risico’s van online gepest worden. Daarnaast biedt dit onderzoek inzichten voor vervolgonderzoek op het gebied van online pesten onder eenzame jongeren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent963436 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEenzaam Online
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOnline pesten
dc.subject.keywordscyberpesten
dc.subject.keywordsinternetpesten
dc.subject.keywordspesten
dc.subject.keywordseenzaamheid
dc.subject.keywordsonline contact met vreemden
dc.subject.keywordsvoorkeur voor online contact
dc.subject.keywordsinternetgebruik
dc.subject.courseuuJeugdstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record