dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Slof, B. | |
dc.contributor.advisor | Roekel-Kolkhuis Tanke, I. van | |
dc.contributor.author | Fijn, I.K. | |
dc.date.accessioned | 2015-01-05T18:00:50Z | |
dc.date.available | 2015-01-05T18:00:50Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19202 | |
dc.description.abstract | Voor het basisonderwijs en andere leercentra is het relevant om inzicht te krijgen hoe open en gestructureerde opdrachten de kennis en exploratie van kinderen beïnvloeden. Dit inzicht kan gebruikt worden voor het ontwikkelen van wetenschaps- en techniekactiviteiten en identificeert hoe kinderen kunnen worden gestimuleerd en enthousiast worden gemaakt voor wetenschap en techniek. De uitkomsten van dit onderzoek geven een indicatie welke type opdracht aansluit bij de behoeftes van kinderen. Tijdens dit onderzoek is de volgende vraagstelling beantwoord: Vertonen kinderen verschil in leeropbrengst wanneer zij een open opdracht krijgen in vergelijking met een gestructureerde opdracht? De leeropbrengst is bepaald aan de hand van kennis en exploratie. Kinderen in de leeftijdscategorie van zeven tot twaalf jaar kregen een open of gestructureerde opdracht binnen het domein elektriciteit. Kennistoename werd bepaald door beeldtekeningen en vragen voor en na de opdracht met elkaar te vergelijken. Exploratie werd gemeten met de Alternative Uses Task (Guilford, 1967). Het onderzoek is uitgevoerd in de proeftuin van Science Center NEMO. Uit de resultaten blijkt dat er een kennistoename heeft plaatsgevonden. Er is geen significant verschil in kennis tijdens een open opdracht in vergelijking met een gestructureerde opdracht. Ook is er geen significant verschil in exploratie tussen beiden groepen. Implicaties van het onderzoek en suggesties voor vervolgonderzoek worden aangedragen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 605743 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Leeropbrengst tijdens een open en een gestructureerde opdracht. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Leeropbrengst; exploratie; kennis; elektriciteit; onderzoekend leren; open en gestructureerde opdracht. | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskundig ontwerp en advisering | |