Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchaap, H.
dc.contributor.advisorZandsteeg, B.
dc.contributor.authorHollander, M.M.C. den
dc.date.accessioned2015-01-05T18:00:44Z
dc.date.available2015-01-05T18:00:44Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19198
dc.description.abstractSelf-efficacy speelt een grote rol in het leerproces van medewerkers. Veel organisaties bieden leeractiviteiten aan, bijvoorbeeld in de vorm van cursussen en trainingen. Uit literatuur blijkt dat self-efficacy een positieve invloed heeft op de intentie van medewerkers om te leren (Maurer, Weiss & Barbeite, 2003; Renkema, Schaap & Van Dellen, 2009). Het verband tussen self-efficacy en leerintentie wordt in deze studie opnieuw onderzocht. Er wordt nu onderzoek gedaan aan de hand van zowel algemene self-efficacy als domeinspecifieke self-efficacy (werkgerelateerde self-efficacy, self-efficacy voor formeel en informeel leren en self-efficacy voor ontwikkelen). De onderzoeksvraag hierbij luidt: Hoe hangen algemene self-efficacy, werkgerelateerde self-efficacy en self-efficacy voor leren en ontwikkelen met elkaar samen en in hoeverre beïnvloeden ze de intentie om te leren van medewerkers in een organisatie? De onderzoeksvraag is beantwoord met een kwantitatief onderzoek in de vorm van vragenlijsten (N = 82) die zijn afgenomen bij hoogopgeleide professionals van een accountantskantoor. De resultaten laten zien dat er sprake is van een leerklimaat in de organisatie: medewerkers hebben de intentie om te leren. Huidig onderzoek bevestigt het positieve verband tussen self-efficacy en leerintentie. Hiervoor geldt dat leerintentie beter te voorspellen is door domeinspecifieke self-efficacy dan door algemene self-efficacy. Een aanbeveling is dat organisaties specifieke interventies moeten ontwikkelen, gericht op de domeinspecifieke self-efficacy die verhoogd moet worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent953922
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen algemene en domeinspecifieke self-efficacy en de intentie om te leren van medewerkers in een organisatie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLeerintentie; algemene self-efficacy; domeinspecifieke self-efficacy; lerende organisatie
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record