dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Poorthuis, A.M.G. | |
dc.contributor.advisor | Beek, Y. van | |
dc.contributor.author | Los, I.N. | |
dc.date.accessioned | 2015-01-05T18:00:36Z | |
dc.date.available | 2015-01-05T18:00:36Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19195 | |
dc.description.abstract | Dit longitudinale onderzoek beschrijft het effect van prestatienormen in de relatie tussen de eigen prestatie en een verandering in zelfwaardering over tijd bij adolescenten. Allereerst is de samenhang tussen de eigen prestatie en verandering in zelfwaardering onderzocht. Vervolgens werd onderzocht of een algemene prestatienorm voor de klas en een gespecialiseerde prestatienorm voor populaire klasgenoten een effect hadden op deze relatie. De participanten waren 395 brugklasleerlingen van verschillende leerniveaus, tussen de elf en veertien jaar oud (M = 12.6 jaar, SD = 0.4). De resultaten uit de hiërarchische regressieanalyse gaven weer dat de eigen prestatie een positieve voorspeller was van de verandering in zelfwaardering. Er werd geen bevestiging gevonden voor de hypothese dat prestatienormen een effect hadden op de relatie tussen eigen prestatie en verandering in zelfwaardering. Wel bleken beide prestatienormen gecorreleerd te zijn met zelfwaardering op één meetmoment, waarbij de prestatienorm van populaire klasgenoten, zoals verwacht, sterker aan de zelfwaardering gerelateerd waren dan de prestatienorm van de klas. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 345099 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Ik wil zijn zoals jij! De rol van prestatienormen in de relatie tussen prestatie en verandering in zelfwaardering | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Prestatie, zelfwaardering, prestatienormen & populariteit | |
dc.subject.courseuu | Kinder- en jeugdpsychologie | |