Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPoorthuis, A.M.G.
dc.contributor.advisorBeek, Y. van
dc.contributor.authorLos, I.N.
dc.date.accessioned2015-01-05T18:00:36Z
dc.date.available2015-01-05T18:00:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19195
dc.description.abstractDit longitudinale onderzoek beschrijft het effect van prestatienormen in de relatie tussen de eigen prestatie en een verandering in zelfwaardering over tijd bij adolescenten. Allereerst is de samenhang tussen de eigen prestatie en verandering in zelfwaardering onderzocht. Vervolgens werd onderzocht of een algemene prestatienorm voor de klas en een gespecialiseerde prestatienorm voor populaire klasgenoten een effect hadden op deze relatie. De participanten waren 395 brugklasleerlingen van verschillende leerniveaus, tussen de elf en veertien jaar oud (M = 12.6 jaar, SD = 0.4). De resultaten uit de hiërarchische regressieanalyse gaven weer dat de eigen prestatie een positieve voorspeller was van de verandering in zelfwaardering. Er werd geen bevestiging gevonden voor de hypothese dat prestatienormen een effect hadden op de relatie tussen eigen prestatie en verandering in zelfwaardering. Wel bleken beide prestatienormen gecorreleerd te zijn met zelfwaardering op één meetmoment, waarbij de prestatienorm van populaire klasgenoten, zoals verwacht, sterker aan de zelfwaardering gerelateerd waren dan de prestatienorm van de klas.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent345099
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIk wil zijn zoals jij! De rol van prestatienormen in de relatie tussen prestatie en verandering in zelfwaardering
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPrestatie, zelfwaardering, prestatienormen & populariteit
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record