Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorHofstede, S.
dc.date.accessioned2014-12-18T18:01:10Z
dc.date.available2014-12-18T18:01:10Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19154
dc.description.abstractOnderzoek van de Inspectie van Onderwijs (Henkens, 2010) geeft redenen tot zorg over het Nederlandse schrijfonderwijs op bassisscholen. Slechts een minderheid van de scholen slaagt effectief in het aanleren van schrijfvaardigheid. Om die reden heeft de Universiteit Utrecht in samenwerking met de NWO, Avans Hogeschool en het Cito een lesprogramma ontwikkeld genaamd ‘Tekster’, dat bedoeld is om leerlingen uit groep 6, 7 en 8 systematisch en strategisch te leren schrijven. Dit onderzoek maakt onderdeel uit van een serie evaluaties van Tekster, en peilt de reacties van leerlingen op de methode door onder meer te kijken naar hun waardering en motivatie. Dit gebeurt door middel van gedragsobservaties en vragenlijsten. Aangetoond wordt dat leerlingen Tekster positief beoordelen, zij redelijk gemotiveerd zijn en weinig moeite hebben met de methode. Uiteenlopende reacties van jongens en meisjes roepen vragen op voor verder onderzoek. Een betere motivatie leidde tot een beter begrip van de les en de waardering hiervan. Voor vervolgonderzoek is het daarom zeer interessant om te bestuderen of Tekster de motivatie van leerlingen verhoogt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent191724
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLeer schrijven door een DODO; Een onderzoek naar het leren van schrijfvaardigheid in groep 6, 7 en 8.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record