dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Boselie, Prof. Dr. J.P.P.E.F. | |
dc.contributor.author | Boeve, E.R. | |
dc.date.accessioned | 2014-12-16T18:03:01Z | |
dc.date.available | 2014-12-16T18:03:01Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19079 | |
dc.description.abstract | De videoreflectieve-methodiek wordt al enkele jaren ingezet om complexe werksituatie in het UMCU te verbeteren. Tijdens de duur van een videoproject worden zorgprofessionals in een multidisciplinair zorgteam begeleid bij het evalueren en optimaliseren van complexe werksituaties. De videomethodiek is onder de loep genomen, met als centrale vraag of de werking van de methodiek verklaard wordt door ontwikkelde vaardigheden, verbeterde sociale interacties en de vorming van relaties om bij te dragen aan meer kwaliteit en veiligheid. Naast het verklaren van de werking van de methodiek heeft het onderzoek nog een ander doel: verkennen hoe reflexiviteit verder verankerd kan worden binnen het ziekenhuis. Reflexiviteit is namelijk van groot belang om te komen tot verbeterde teamprestaties, die op hun beurt weer bijdragen aan meer kwaliteit en veiligheid.
Het onderzoek is verricht binnen drie verschillende videoprojecten door middel van literatuuronderzoek, bestudering van diverse bestaande videobeelden en kwalitatieve interviews. De respondenten maken allemaal deel uit van multidisciplinaire zorgteams waarbij onder andere anesthesisten, chirurgen, intensivisten, cardiologen en verpleegkundigen zijn geïnterviewd. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 8639633 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Toepassing van de videoreflectieve-methodiek bij multidisciplinaire zorgteams: het openen van de black box
‘Experience itself does not teach; people learn from reflecting on their experience’ | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | #human capital theory; #teamreflexiviteit; #videoreflectie; #kwaliteit & veiligheid | |
dc.subject.courseuu | Strategisch human resource management | |