Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKhaled, A.
dc.contributor.authorOosterhout, Y.J.S. van
dc.date.accessioned2014-12-16T18:01:21Z
dc.date.available2014-12-16T18:01:21Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19047
dc.description.abstractIn het eerste jaar binnen een nieuwe organisatie doet een werknemer veel nieuwe kennis op en leert hij/zij nieuwe vaardigheden. Die eerste periode (vaak ongeveer een jaar) wordt gedefinieerd als een socialisatieproces. Het socialisatieproces wordt vanuit de Human Research Development vaak ingedeeld in geïnstitutionaliseerde socialisatie - het initiatief voor het socialisatieproces ligt bij de organisatie- en geïndividualiseerde socialisatie - het initiatief voor het socialisatieproces ligt bij de nieuwkomer-. Daarnaast is “investiture” als een belangrijke factor binnen socialisatie, dit is een wisselwerking tussen de mate waarin de nieuwkomer de organisatie binnen komt met bepaalde competenties en karakteristieken en de mate waarin de organisatie deze competenties en karakteristieken waardeert. Maar in veel literatuur over socialisatieprocessen van werknemers wordt er weinig aandacht besteed aan het leren van de nieuwkomer. Ashforth, Sluss en Saks (2007) hebben een model ontworpen waarbij de drie bovengenoemde factoren (“investiture”, geïnstitutionaliseerde socialisatie en geïndividualiseerde socialisatie) van het socialisatieproces zijn opgenomen. In dit onderzoek is dit model opnieuw getoetst door structural equation modelling, onder 102 participanten die op moment van deelname maximaal twee jaar werkzaam waren in hun huidige baan. “Investiture” is niet als aparte variabele teruggevonden en werd als onderdeel gezien van geïnstitutionaliseerde socialisatie. Geïnstitutionaliseerde socialisatie heeft, net als geïndividualiseerde socialisatie een positieve invloed op het leren van nieuwkomers. Deze variabelen, samen met het aantal maanden dat de nieuwkomer werkzaam is in de huidige functie, verklaren uiteindelijk 26 procent van het leren van nieuwkomers. De invloed van geïndividualiseerde socialisatie op het leren van nieuwkomers is een stuk groter dan de invloed van geïnstitutionaliseerde socialisatie. Het vragen van een proactieve houding tijdens door de organisatie georganiseerde socialisatieprocessen kan de invloed van geïnstitutionaliseerde socialisatie wellicht vergroten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent479216
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe tijd zal het leren..
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSocialisatieprocessen, nieuwkomers, leren van nieuwkomers, leren in organisaties, proactieve houding van werknemers
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record