Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMioch, R.
dc.contributor.authorGoos, L.
dc.date.accessioned2014-12-16T18:01:13Z
dc.date.available2014-12-16T18:01:13Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19036
dc.description.abstractMet dit onderzoek is onderzocht welke leerprocessen in teams van examinatoren een positieve invloed hebben op de examenkwaliteit in het hoger onderwijs. In de reeds bestaande literatuur zijn teamleerprocessen te onderscheiden in de drie predictoren: teamreflectie, teamactiviteiten (waaronder plannen, feedback, grensoverschrijdende communicatie en experimenteren) en borgen. In deze studie zijn na de analyse, anders dan in de tot nu toe bekende literatuur, de predictoren teamreflectie, doelgericht werken, grensoverschrijdende communicatie en borgen onderscheiden. Tevens is onderzocht of de inter-persoonlijke relatie tussen examinatoren van invloed is op de relatie tussen teamleerprocessen en de examenkwaliteit. Deze studie bestond uit een mixed method onderzoek waarbij de kwantitatieve data uit de vragenlijsten zijn aangevuld en verdiept met een secundaire analyse van al eerder gehouden interviews. Voor de kwantitatieve analyse hebben 35 examinatoren afkomstig uit 11 opleidingen binnen Saxion Hogescholen de teamleerprocessen en inter-persoonlijke relatie binnen de opleiding beoordeeld. De examenkwaliteit is beoordeeld door één lid van de examencommissie. De relatie tussen teamleerprocessen en de examenkwaliteit is onderzocht door middel van een multipele regressie. Naast de kwantitatieve analyse zijn transcripten van interviews gecodeerd en systematisch geanalyseerd. Uiteindelijk bleek alleen teamreflectie een significante invloed te hebben op de examenkwaliteit. Het effect van teamreflectie werd bij de analyse van de interviews bevestigd. De overige teamleerprocessen bleken geen invloed te hebben op de examenkwaliteit. Dit is tegenstrijdig met de kwalitatieve analyses waarin grensoverschrijdende communicatie en doelgericht werken wel van belang werden geacht. Daarnaast bleek uit de kwantitatieve analyse dat de inter-persoonlijke relatie binnen de teams niet van invloed was op de relatie teamreflectie en examenkwaliteit. De kwalitatieve analyse gaf wel een indicatie dat positieve wederzijdse afhankelijkheid van invloed is op de leerprocessen in een team.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent773269
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSamen verantwoordelijk voor de examenkwaliteit
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTeamleren; reflectie; kwaliteit; examens; ;afstudeerprogramma; hbo
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record