Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOuden, H. den
dc.contributor.authorKroos, A.N.
dc.date.accessioned2012-09-05T17:01:19Z
dc.date.available2012-09-05
dc.date.available2012-09-05T17:01:19Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19033
dc.description.abstractEen onderzoek naar de interactie tussen de deskundigheid van de schrijver (deskundige of jongere) en diens schrijfstijl (uitroeptekens en gedachtepuntjes). Er is vooronderzoek gedaan naar een corpus van 200 berichten afkomstig van verschillende jongerenfora. De onderzoeksvraag is: Wat kenmerkt de schrijfstijl van jongeren op internet en in hoeverre nemen ze de schrijfstijl van elkaar over? Uit het vooronderzoek blijkt dat in het algemeen gesteld kan worden dat de schrijver van de tweede reactie de schrijfstijl in de eerste reactie op de meeste punten overneemt. Oftewel het gebruik van hoofdletters, interpunctie, afkortingen en correcte spelling wordt in de meeste tweede reacties overgenomen uit de eerste reactie. Om dit verder te onderzoeken zal een experiment worden uitgevoerd onder middelbare scholieren waarbij zij zelf een reactie moeten schrijven op een nieuwsbericht en hun mening moeten geven over een eerder geschreven reactie. De onderzoeksvraag die hierbij hoort is: Wat is de invloed van bron in combinatie met spreektalige elementen op de geschreven reactie van de jongeren, de waardering van de tekst en het imago van de schrijver en in hoeverre nemen ze de spreektalige elementen over? Uit het hoofdonderzoek blijkt dat men de rechter hoger waardeert en beter vindt passen bij de reactie. Een onverwacht resultaat is dat de mening van iemand over een bepaald onderwerp van invloed is op de aantrekkelijkheid en de voorkomendheid en geloofwaardigheid van de bron.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3173800 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDaar ben ik het helemaal mee eens!! Ik zou dat nooit doen...
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsforum, fora, jongeren, uitroeptekens, gedachtepuntjes, bron, deskundige, jongere, alignment
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record