Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHormann, Pauline
dc.contributor.authorGeneste, A.L.L.
dc.date.accessioned2014-11-17T18:00:58Z
dc.date.available2014-11-17T18:00:58Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18736
dc.description.abstract‘Disruptive innovations en competenties van leidinggevenden’ is de titel van een kwalitatief, verkennend veldonderzoek naar competenties van leidinggevenden tijdens een disruptive innovation. Als gevolg van de globalisering, de toenemende complexiteit van maatschappelijke problemen en het bedrijfsmatig werken in de overheid vinden er steeds meer disruptive innovations plaats in de publieke sector (Noordegraaf, 2000; Aardema, 2004, p.15). Een disruptive innovation is een innovatie die werkprocessen revolutionair anders structureert en waarbij oude processen overboord worden gegooid (Christensen, 2006, p.xviii; Assink, 2006, p.216). Volgens wetenschappelijke literatuur spelen leidinggevenden een sleutelrol in het succesvol implementeren van een disruptive innovation (Yu & Hang, 2010, p.441). De hoofdvraag van mijn onderzoek luidt dan ook: Welke competenties hebben leidinggevenden nodig bij een disruptive innovation? Aardema (2004) en van Beirendonck (2010) hebben onderzoek gedaan naar competenties van leidinggevenden bij innovaties. Over het algemeen bevelen zij aan om competenties zo veel mogelijk in synergie met elkaar tot ontplooiing te laten komen (van Beirendonck, 2010, p.98; Aardema, 2004, p.37). Omdat een perfecte balans in de praktijk vaak niet haalbaar is gaat de voorkeur uit naar: vernieuwende, verkennende, stimulerende, samenbrengende, beheersende en regelende competenties. Met een focus op bottom-up leidinggeven. Aardema (2004, p.141) en van Beirendonck (2010, p.98) raden presterende en koers bepalende competenties expliciet af bij een disruptive innovation, omdat het centraal aansturen op doelstellingen niet leidt tot effectiever of efficiënter werken. Bovenstaande aanbeveling heb ik in mijn onderzoek bij dertien leidinggevenden van het UWV en twee experts empirisch getoetst. Uit de praktijk komen er drie globaal prominente competenties naar voren: [1] het vertellen van een goed, visionair verhaal. [2] Het behouden van een helicopter view ten opzichte van het geheel. En [3] coachend leidinggeven. Daarnaast noemen de respondenten competenties zoals luisteren, zakelijker denken, reflecteren, kennis delen, vertrouwen uitstralen en transparant handelen. Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat er bij het UWV een streven is naar proactief en integraal leidinggeven bij een disruptive innovation, maar dat er in de praktijk nog veel nadruk ligt op wet gedreven koers bepalen en instructies opvolgen uit het hoofdkantoor. Hierdoor is de bedrijfsmatige werkwijze lastig te bewerkstelligen voor de leidinggevenden bij het UWV bij een disruptive innovation.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2829094
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAan het roer bij een disruptive innovation
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsdisruptive innovation, competenties, competentiemanagement, leidinggeven, management
dc.subject.courseuuCommunicatie, beleid en management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record