Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLoos, E.F.
dc.contributor.advisorWinnubst, M.H.
dc.contributor.authorBerg, E.L. van den
dc.date.accessioned2014-11-17T18:00:44Z
dc.date.available2014-11-17T18:00:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18714
dc.description.abstractDe gemeente Utrecht is druk bezig om een groot deel van haar dienstverlening te digitaliseren. Het is de taak van de gemeente dat alle inwoners van de gemeente toegang blijven houden tot informatie. Niet iedereen heeft dezelfde digitale vaardigheden en is in staat de juiste informatie van een website te halen. De gemeente Utrecht wil ervoor zorgen dat de teksten op de website voor iedereen bruikbaar zijn. De concepten die in dit onderzoek centraal staan, zijn: bruikbaarheid, informatiebehoefte en digitale communicatie. Dit onderzoek heeft een meetinstrument opgeleverd waarmee onderzoekers de bruikbaarheid van een tekst kunnen meten bij gebruikers en tegelijkertijd kunnen kijken hoe tekstschrijvers omgaan met de bruikbaarheid van teksten. Op basis van dit explorerend kwalitatief onderzoek lijkt het zo te zijn dat het begrijpelijker herschrijven van een tekst leidt tot beter begrip en waardering van de lezer. Het gaat hierbij om een trend en niet om significante verbanden; daarvoor is grootschalig kwantitatief onderzoek nodig. Dergelijk onderzoek kan zowel bij een homogene als een heterogene doelgroep wat betreft taalniveau uitgevoerd worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1932102
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAls je begrijpt wat ik bedoel? Een explorerend onderzoek naar de bruikbaarheid van teksten op de website van de gemeente Utrecht
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBruikbaarheid, toegankelijkheid, (overheids)website, digitale dienstverlening, taalniveau, informatiebehoefte burgers
dc.subject.courseuuCommunicatie, beleid en management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record