Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPafort-Overduin, Clara
dc.contributor.authorStuiver, D.J.G.P.
dc.date.accessioned2014-10-22T17:00:51Z
dc.date.available2014-10-22T17:00:51Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18677
dc.description.abstractDen Bosch kende al vroeg in de 20ste eeuw een levendige filmcultuur. Er waren 3 grote bioscopen, Luxor, Royal en het Concertgebouw. Daarnaast werden vanaf 1961 in de schouwburg Casino, in de zogeheten Parade-Biscoop, films vertoond, waardoor het aantal op 4 komt. Den Bosch had haar eigen filmclub en ook voor jongeren werden op dit gebied speciale programma’s/middagen georganiseerd. Toch weten we dat het bioscoopwezen in Nederland altijd is achtergebleven in vergelijking tot de rest van Europa, met in de jaren ’60 zelfs een forse achteruitgang van bezoekersaantallen. In de stad Den Bosch verandert het bioscoopwezen in deze periode volledig. Zowel Cinema Royal het Concertgebouw, als Luxor verdwijnen, en schouwburg het Casino wordt door de gemeente opgekocht. Deze veranderingen gebeuren in een relatief kort tijdsbestek. Hoe kan het bioscoopklimaat in 15 jaar zo drastisch veranderen?
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent79589
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDe ontwikkeling van het bioscoopwezen in ’s-Hertogenbosch in de jaren ’60 en ’70.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsden bosch, bioscoop, bioscoopcultuur, film, theater, verzuiling, bioscoopbond, filmkeuring, katholiek, zuiden, gemeente
dc.subject.courseuuTheater-, film- en televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record