Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKwakkelstein, M.W.
dc.contributor.authorMeer, S.H. van der
dc.date.accessioned2014-10-17T17:01:04Z
dc.date.available2014-10-17T17:01:04Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18640
dc.description.abstractVrouwenportretten in de vijftiende eeuw in Noord-Italië waren een deel van een cultuur waarin alles draaide om de sociale status van de man en zijn familie. Door de portretcultuur konden vrouwen hun deugden tonen aan de buitenwereld om zo bij te dragen aan de eer van haar man. Tot het eind van de vijftiende eeuw, wanneer de portretten steeds ruimtelijker worden. Een belangrijk sleutelfiguur hierin is Leonardo da Vinci, die een baanbrekende rol lijkt te spelen met zijn vrouwenportretten. In dit onderzoek wordt de traditie van vrouwenportretten in de vijftiende eeuw besproken en hoe in deze portretten de deugdelijkheid van de vrouw getoond werd. Vervolgens worden de vrouwenportretten van Leonardo da Vinci erbij betrokken, door ze te benaderen vanuit de heersende opvattingen omtrent de ideale schoonheid in de vijftiende eeuw en ze te vergelijken met die ideeën die Leonardo over schoonheid had. Waar hij over schreef en of dat ook overeenkomt in zijn portretten. En in hoeverre hij echt baanbrekend was, of dat hij toch beïnvloed werd door het heersende schoonheidsideaal en de portrettradities die daaruit voortkwamen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1314694
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLeonardo da Vinci en de Dowry of Virtue
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLeonardo da Vinci; Dowry of Virtue; portretten; schoonheid; vrouwen; Mona Lisa; Ginevra de'Benci; Italië; deugd
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record