Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWennekes, E.G.J.
dc.contributor.advisorvan Emmerik, P.H.A.M.
dc.contributor.authorPranger, Z.S.
dc.date.accessioned2014-10-17T17:00:54Z
dc.date.available2014-10-17T17:00:54Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18620
dc.description.abstractAan de hand van (de commentaren op) YouTube-opnames van de verschillende filmmuziekconcerten (de filmsymfonie en 'live to projection', met muziek van Howard Shore in Peter Jacksons verfilming van J.R.R. Tolkiens The Lord of the Rings) schets ik een beeld van de perceptie van de live filmmuziekconcerten, wat ik met name koppel aan Philip Auslanders teksten in het liveness-discours. De diversiteit aan reacties suggereert bijvoorbeeld dat betekenisgeving een activiteit van toeschouwers in interactie met een object als een concert (of een opname ervan) is. En zichtbaarheid (van medewerkers tijdens het concert of online opmerkingen) beïnvloedt gevoelens van verbondenheid en het ervaren van live aspecten. Er wordt ook een verband gelegd tussen de begrippen mediatisatie en 'hybriditization,' met name over machtsrelaties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent798864
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLiveness en filmmuziek in 'The Lord of the Rings': een online perceptieonderzoek
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsFilmmuziek, liveness, mediatisatie, verbondenheid
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record