dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Pafort-Overduin, C | |
dc.contributor.author | Waal, L. van der | |
dc.date.accessioned | 2014-10-17T17:00:52Z | |
dc.date.available | 2014-10-17T17:00:52Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18616 | |
dc.description.abstract | Vaak wordt er gesteld dat België geen eigen cultuur heeft, iets dat veroorzaakt wordt door de scheiding tussen het Franstalige Wallonië en het Nederlandstalige Vlaanderen. Daarmee lijkt België ook geen eigen filmcultuur te hebben; filmsocioloog Bart Hofstede is zelfs van mening dat België beschikt over twee filmwerelden, in plaats van een nationale filmwereld als eenheid. Ondanks een splitsing in de Belgische filmwereld hebben Belgische filmmakers met hun werk succes weten te behalen in zowel het binnen- als het buitenland. Vooral de Belgische animatiefilm die na de jaren vijftig werd geproduceerd en gedistribueerd, werden met veel enthousiasme ontvangen en bekroond met diverse prijzen op filmfestivals. Maar als België niet beschikt over een nationale filmcultuur, bestaat 'de Belgische animatiefilm' dan wel? Deze scriptie zal ingaan op de ontwikkeling van de animatiesectoren in België, de Waalse aan de ene kant en de Vlaamse aan de andere kant, na 1950. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 629244 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De Belgische animatiewereld geregionaliseerd? | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Belgische animatie, Belgische cultuur, animatie-industrie, animatiesector | |
dc.subject.courseuu | Taal- en cultuurstudies | |