Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBouwer, R.
dc.contributor.authorLeendertse, S.
dc.date.accessioned2014-10-16T17:00:51Z
dc.date.available2014-10-16T17:00:51Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18579
dc.description.abstractHet is voor docenten lastig om schrijfvaardigheid te beoordelen. Beoordelaars zijn het er vaak niet eens over wat een goede tekst is en wat niet. Om de beoordelaars houvast te geven bij het nakijken, kan er gebruik gemaakt worden van een beoordelingsschaal. Een dergelijke schaal bevat een aantal voorbeeldopstellen die voor een bepaald niveau staan, de zogenaamde ankerteksten. Naast deze ankerteksten bevat de beoordelingsschaal een toelichting die aan de beoordelaar duidelijk maakt wat de sterke en zwakke punten van de ankerteksten zijn en waarom die teksten een bepaald niveau representeren. De te beoordelen teksten moeten vergeleken worden met de ankerteksten en kunnen vervolgens voorzien worden van een oordeel. Een veelbesproken nadeel van schaalbeoordeling is de ontwikkeling van de schaal. Voor iedere verschillende schrijfopdracht zou een nieuwe schaal gemaakt moeten worden. Dit onderzoek probeert een antwoord te geven op de vraag in hoeverre een beoordelingsschaal, die voor een specifieke opdracht ontwikkeld is, bruikbaar is om verschillende schrijfopdrachten mee te kunnen beoordelen. Vijf proefpersonen hebben ieder 120 teksten over drie verschillende onderwerpen beoordeeld aan de hand van eenzelfde beoordelingsschaal. Veertig teksten hadden een hoge congruentie met de beoordelingsschaal, zij hadden hetzelfde genre en onderwerp als de ankerteksten in de beoordelingsschaal. De volgende 40 teksten hadden een middelmatige congruentie met de ankerteksten, zij hadden hetzelfde genre, maar een ander onderwerp als de ankerteksten. De laatste 40 teksten hadden een lage overeenkomst met de ankerteksten, zij verschilden zowel in genre als in onderwerp. De resultaten van het onderzoek laten zien dat de beoordelaarsovereenkomst hoog is, dit geldt zowel voor de oordelen over de teksten met een hoge congruentie met de ankerteksten, als de oordelen over de teksten met de middelmatige en lage congruentie. Hieruit kunnen we afleiden dat een beoordelingsschaal voor het beoordelen van verschillende schrijftaken gebruikt kan worden. Wel was de beoordelaarsovereenkomst significant hoger bij de oordelen over de teksten met een hoge en middelmatige congruentie met de ankerteksten, dan de beoordelaarsovereenkomst bij de oordelen over de teksten met een lage congruentie met de ankerteksten. Desondanks lijkt een beoordelingsschaal voldoende houvast aan de beoordelaars te geven waardoor er een hoge overeenkomst tussen de oordelen van de beoordelaars zit.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent126398
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleEen houvast voor de beoordelaar
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBeoordelingsschaal, schaalbeoordeling, ankerteksten
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record