Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVuyk, C.M.
dc.contributor.authorGrootjans, J.E.
dc.date.accessioned2012-09-05T17:00:57Z
dc.date.available2012-09-05
dc.date.available2012-09-05T17:00:57Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18556
dc.description.abstractIn deze scriptie staat de volgende onderzoeksvraag centraal: Wat zijn de kansen en bedreigingen van de huidige filmtheaterindustrie en hoe kan een bevolkingsonderzoek inzicht bieden in deze kwesties? Om deze hoofdvraag adequaat te beantwoorden, is de scriptie opgedeeld in twee delen: een brede analyse van de filmtheaterindustrie en een uitwerking van een kwantitatief bevolkingsonderzoek. Een analyse van de actuele kansen en bedreigingen in de filmtheatersector wijst uit dat drie ontwikkelingen een nieuwe houding van filmtheatermanagers vereisen: (1) een stagnerend publieksbereik, (2) mogelijke bezuinigingen en (3) de digitalisering van de filmindustrie. Het filmtheater is te zeer gericht op het creëren van een alternatief en pluriform filmaanbod en dreigt de bezoeker uit het oog te verliezen. Door middel van onderzoeksdocumenten van het Sociaal en Cultureel Planbureau kon een profielschets van de filmtheaterbezoeker opgesteld worden die representatief is voor de Nederlandse bevolking van zes jaar en ouder. Een belangrijke ontwikkeling op de lange termijn is de verschuiving van een kleine groep frequente filmtheaterbezoekers naar een grotere groep incidentele bezoekers. Daarnaast is de filmtheaterbezoeker vaak te vinden in andere culturele instellingen; hij is een ware culturele omnivoor. Op basis van deze gegevens kunnen aanbevelingen worden gedaan die voor alle filmtheaters gelden. Zo loont het zich een deel van de incidentele bezoekers om te vormen tot frequente bezoekers. Een middel dat tot dit doel zou kunnen leiden, is het organiseren van een regionaal of landelijk abonnement op het filmtheater. Daarnaast is het cultureel omnivore karakter van het filmtheaterpubliek een reden om samenwerkingsverbanden met andere culturele instellingen aan te gaan.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent168767 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleProfielschets van de Filmtheaterbezoeker: Van aanbodgerichte naar vraaggerichte filmtheatermarketing
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsfilmtheater
dc.subject.keywordsfilmtheaterbezoekers
dc.subject.keywordsfilmtheaterpubliek
dc.subject.keywordskunstmarketing
dc.subject.keywordsfilmtheatermarketing
dc.subject.keywordsprofielschets
dc.subject.keywordskunstbezoeker
dc.subject.keywordsarts marketing
dc.subject.keywordsarthouse
dc.subject.keywordsfilmhuis
dc.subject.courseuuKunstbeleid en -management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record