dc.description.abstract | In this thesis I will look at the critical debate around the activist protest group Femen in relation to the notion of transnational feminism. The term transnational feminism implies a global collective struggle for women. How feminists think about this concept is determined within the transnational feminist discourse. In the critical debate, Femen is accused of a non-inclusive form of feminism in relation to the differences between women. For this reason, critical feminists argue that Femen’s activities cannot be seen as feminism. By way of a critical discourse analysis of the debate around Femen, this thesis shows that intersectional theory is seen as obvious knowledge or ‘common sense’, in the transnational feminist discourse. This notion of common sense is produced and reproduced in the debate through the positioning of Femen as the unknowing ‘object’, as opposed to the critical feminists as the knowing ‘subject’. Through the uncovering of the hierarchical positions and the knowledge that is presumed as common sense in the debate, this thesis provides a new perspective on the concept of transnational feminism.
In deze scriptie wordt gekeken naar het kritische debat rondom de activistische protestgroep Femen, in relatie tot het concept transnationaal feminisme. Met de term transnationaal feminisme wordt feminisme bedoeld dat zich richt op een gezamenlijke strijd van vrouwen wereldwijd. Het transnationaal feministische discours bepaalt de manier waarop hierover wordt nagedacht. Femen wordt ervan beschuldigd te weinig rekening te houden met de verschillen tussen vrouwen. Om die reden stellen kritische feministen dat Femen’s activiteiten niet gezien kunnen worden als feminisme. Met een kritische discours analyse van het debat rondom Femen wordt aangetoond dat intersectionele theorie in het transnationaal feministisch discours geldt als vanzelfsprekende kennis, ofwel gezond verstand. In het debat wordt dit gecreëerd en in stand gehouden door Femen te positioneren als onwetend ‘object’, in tegenstelling tot de kritische feministen die zichzelf positioneren als kennend ‘subject’. Door het blootleggen van de hierarchische posities en de kennis die wordt aangenomen als gezond verstand in het debat, zorgt dit onderzoek voor een nieuw perpectief op het concept transnationaal feminisme. | |