Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorten Thije, J.D.
dc.contributor.advisorSudhoff, S.
dc.contributor.authorLouen, S.M.
dc.date.accessioned2014-09-23T17:00:52Z
dc.date.available2014-09-23T17:00:52Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18413
dc.description.abstractIn deze scriptie staat het onderzoek naar receptieve meertaligheid bij de Euregio Rijn-Waal in Kleve centraal. De hoofdvraag is als volgt: Hoe ontstaan receptieproblemen bij het Duits-Nederlandse interne werkoverleg van de Euregio Rijn-Waal en hoe worden deze opgelost? Het doel van het onderzoek was erachter te komen hoe de medewerkers bij de Euregio Rijn-Waal communiceren en met receptieproblemen omgaan. Aan de hand van een vragenlijst en 3 opnames van het wekelijkse werkoverleg werd de communicatie van de medewerkers met behulp van het herstelsysteem van Rehbain 1984 onderzocht. De resultaten worden daarna met de resultaten van het onderzoek van Beerkens 2010 vergeleken. Uit de analyse van de vragenlijst en de transcripten blijkt dat de redenen voor een receptieprobleem bij de Euregion Rijn-Waal in de meeste gevallen inhoudelijk en niet taal-gerelateerd zijn. Het taalniveau bij de medewerkers is dusdanig hoog, dat er door het gebruik van een andere taal dan de moedertaal geen communicatie problemen ontstaan.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1976013
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleReceptieve Meertaligheid bij de Euregio Rijn-Waal
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsReceptieve Meertaligheid, Interculturele Communicatie, receptieproblemen, Rehbein
dc.subject.courseuuInterculturele Communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record