Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan der Velden, A.
dc.contributor.authorEnzing, J.
dc.date.accessioned2014-09-10T17:01:03Z
dc.date.available2014-09-10T17:01:03Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18272
dc.description.abstractDe huidige proliferatie van filmfestivals heeft volgens sommige critici en professionals negatieve gevolgen voor contemporaine filmfestivals. In dit onderzoek zal worden achterhaald wat voor invloed deze gevolgen hebben gehad voor de identiteit en functie van het regionale filmfestival: het Noordelijk Film Festival. Deze veranderingen zullen worden achterhaald door de programmering, identiteit geconstrueerd vanuit de organisatie zelf en de identiteit geconstrueerd vanuit de pers te analyseren door de edities van 2011 en 2013 te vergelijken. De hoofdvraag is dan ook als volgt geformuleerd: Wat betekenen de hedendaagse ontwikkelingen binnen het filmfestivalcircuit voor de identiteit (geconstrueerd vanuit de organisatie en vanuit de pers) en functie van het Noordelijk Film Festival wanneer er specifiek wordt gekeken naar de balans tussen het aanbieden van kunstzinnige/arthouse cinema en de programmering van films voor een groot/groter publiek? Om deze vraag te beantwoorden zal het Noordelijk Film Festival ten eerste binnen het (internationale) filmfestivalcircuit worden geplaatst. Dit maakt het mogelijk om niet alleen de functie en werking van dit festival in kaart te brengen, maar ook om de ontwikkelingen van dit filmfestival in bredere context te plaatsen. Om de functie van het Noordelijk Film Festival te kunnen analyseren zijn de categorisering van Mark Peranson en Marijke de Valck zeer bruikbaar gebleken. Met behulp van Peranson's onderscheid tussen business festivals en audience festivals is het mogelijk om vanuit het perspectief van de betrokken partijen, zoals pers, industrie en filmmakers, een beeld te schetsen van de werking van het Noordelijk Film Festival. Daarnaast is de artistieke ambitie en specifieke focus van het Noordelijk Film Festival op Noordse cinema binnen de door De Valck beschreven filmfestival functies vanuit historisch perspectief te plaatsen. De door Mark Cousins en Robert Koehler beschreven cinefiele functies en verantwoordelijkheden van filmfestivals dragen bij aan analyse van de programmering van het Noordelijk Film Festival. Tot slot wordt de identiteit van het Noordelijk Film Festival in kaart gebracht met behulp van het door Daniel Dylan ontwikkelde concept The Written Festival. Middels dit concept wordt de identiteit van het Noordelijk Film Festival geconstrueerd vanuit de organisatie, achterhaald door eigen publiciteitsmateriaal te analyseren en vergelijken. Daarnaast wordt de identiteit geconstrueerd door de pers in kaart gebracht door journalistieke en filmkritische artikelen te analyseren en vergelijken. Alhoewel de meeste veranderingen terug te leiden zijn naar een tekort aan financiële middelen en mankracht, geven deze allen een verschuiving van de functie en profilering van het Noordelijk Film Festival weer. Dit filmfestival is in 2013, in vergelijking met 2011, meer de functie en identiteit van een publieksfestival gaan omarmen. Hierbij verwaarloost het Noordelijk Film Festival zijn oorspronkelijke taken als filmfestival echter niet. Zo wordt er nog steeds een uitgebreid programma van films aangeboden die anders niet in de regio vertoond zullen worden en realiseert het Noordelijk Film Festival ook nog steeds zijn taak als (her)ontdekker van cinema.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2174363
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKunst en commercie binnen het filmfestivalcircuit: De programmering, identiteit en functie van het Noordelijk Film Festival
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsFilmfestival
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record