Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVries, I.O. de
dc.contributor.authorBos, P.
dc.date.accessioned2014-09-10T17:00:57Z
dc.date.available2014-09-10T17:00:57Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18262
dc.description.abstractDeze thesis levert een bijdrage aan de discussies die zich afspelen rondom personalisatie. In het huidige discours wordt er veel aandacht besteed aan de dominante positie van Google in de markt van informatieordening en de consequenties van personalisatie met betrekking tot privacy. Deze thesis gaat een stap verder en richt zich op de relatie tussen personalisatie en de huidige manier van informatievergaring via online zoeksystemen. Door middel van casestudies over Google, Facebook en Amazon.com wordt inzicht geboden in de personalisatie van zoekresultaten (individueel niveau) en advertenties (commercieel niveau). Op basis van aanvullende literatuur (Pariser 2011; Gillepsie 2013 en Feuz, Fuller en Stalder 2011) wordt in deze thesis gesteld dat gepersonaliseerde resultaten leiden tot een selectieve waarneming bij internetgebruikers. Deze selectieve waarneming is daarmee een belangrijke factor voor toekomstig empirisch gebruikersonderzoek. Uit de thesis blijkt dat er een paradigmaverschuiving plaatsvindt; waarbij gebruikers niet meer zelf actief naar informatie zoeken (pull), maar waarbij de zoekmachine direct de meest relevante antwoorden aan de gebruikers toont (push).
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1516801
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHoe verandert personalisatie de dynamiek van zoeken en vinden bij informatievergaring?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspersonalisatie, selectieve waarneming, push, pull
dc.subject.courseuuNieuwe media en digitale cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record