Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWildschut, E.M.M.
dc.contributor.authorGrootel, M. van
dc.date.accessioned2014-09-10T17:00:57Z
dc.date.available2014-09-10T17:00:57Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18261
dc.description.abstractDit onderzoek gaat in op de verstoring van verwachtingspatronen bij het kijken naar mannen en vrouwen. Door de toepassing van inversie (een omkering tussen twee uitersten) in een choreografie wordt het verwachtingspatroon van de toeschouwer ondermijnd. De toeschouwer wordt zo uitgenodigd om anders te kijken naar termen als man of vrouw en mannelijk of vrouwelijk. De interpretatie van de bewegingen wordt mede beïnvloed door wie (een man of een vrouw) de bewegingen maakt. Wanneer in een dansvoorstelling gebruik wordt gemaakt van inversie, kan onderzocht worden hoe dit onze interpretatie beïnvloedt. Het model in deze thesis kan dramaturgen en makers inzichten bieden in de manier waarop inversie toegepast kan worden in dans. Ik onderzoek dit aan de hand van een verfilmd fragment uit de voorstelling Human Sex van La La La Human Steps.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent137237
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleHet is een jongen: Hoe inversie toegepast kan worden op beweging en interactie in dans.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDans, Gender, Inversie
dc.subject.courseuuTheaterwetenschap (Theatre Studies)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record