Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Gorp, B.
dc.contributor.authorWiegant, L.C.A.
dc.date.accessioned2014-09-04T17:02:14Z
dc.date.available2014-09-04T17:02:14Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18120
dc.description.abstractDe wereld heeft de opgave om 12 miljard mensen van voedsel te gaan voorzien en milieu en natuur te beschermen. Veelal heerst de mening dat dit niet bereikt kan worden als de wereld op de huidige manier blijft eten. Als oplossing zou er overgegaan moeten worden op een duurza(a)m(er) voedselsysteem. Duurzaamheid is een veelbesproken onderwerp, maar het is niet duidelijk wat er precies bedoeld wordt met ‘duurzaam voedsel’. Het feit dat duurzaamheid moeilijk te definiëren is en het bij voedsel gaat om een gehele keten waar verschillende actoren bij betrokken zijn uit zich in verschillende oplossingsrichtingen en alternatieven en daarnaast ook in de discussie wie er verantwoordelijk is. De verantwoordelijkheid wordt vaak bij de burger gelegd. Er kunnen echter geen duurzame keuzes gemaakt worden als er geen informatie en kennis over en aandacht voor milieu- en voedselproblemen is. De media brengt dit onder de aandacht en is de belangrijkste informatiebron voor burgers wat betreft duurzaam voedsel. Daarom heeft de manier waarop de media bericht over duurzaam voedsel mogelijk invloed op wat de meerderheid van de burgers onder duurzaam voedsel verstaat (perceptie) en hier mee omgaat. De vraag die daaruit vloeide: wat wordt er verstaan onder duurzaam voedsel en hoe bericht de media hier over? Het onderzoek had tot doel de berichtgeving over duurzaam voedsel in Nederlandse kranten (de afgelopen 22 jaar) in kaart te brengen om inzicht te krijgen in de beeldvorming omtrent ‘duurzaam voedsel’. Belangrijke vragen waren welke onderwerpen een rol spelen, in hoeverre er sprake is van agenda-setting en framing en in hoeverre het beeld veranderd is. De voornaamste conclusies die uit het onderzoek kunnen worden getrokken is dat de media zowel een complex beeld schetst als concretiseert en daarbij veelal oplossingsgericht is. De media stuurt niet alleen in hoe we moeten handelen (morality frame), maar ook wie daar verantwoordelijk voor is (responsibility frame); voornamelijk de consument. Het lijkt ook dat de media mee schrijft met de zoektocht naar wat duurzaam voedsel inhoudt. Dit onderzoek laat ook zien dat de media onbewust een selectief beeld overbrengt over duurzaam voedsel. Dat is niet vreemd, aangezien er geen duidelijkheid is of zal zijn over wat duurzaam voedsel precies inhoudt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2395618
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title'Duurzaam Voedsel'. Een onderzoek naar het beeld over 'duurzaam voedsel' in Nederlandse kranten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDuurzaam voedsel, duurzaamheid, media, Nederlandse kranten, beeldvorming, inhoudsanalyse
dc.subject.courseuuGeo-communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record