Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDoorman, L.M.
dc.contributor.authorStoute, A.E.
dc.date.accessioned2014-09-04T17:01:56Z
dc.date.available2014-09-04T17:01:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18106
dc.description.abstractOnderzoekend leren is een leerproces waarbij de wetenschappelijke denkhouding van kinderen wordt gestimuleerd. Voor onderzoekend leren is leerling-gestuurd onderwijs gewenst. Proefjes (www.proefjes.nl) is een website die gesloten experimenten met werkbladen voor het primair onderwijs aanbiedt. Leraren kunnen deze experimenten zo begeleiden dat ze leerling-gestuurd worden, maar het is niet bekend of dit momenteel gebeurd. Daarom is in dit onderzoek gekeken of leerkrachten experimenten van proefjes gebruiken als een onderdeel van een didactische aanpak voor onderzoekend leren in wetenschap en technologie lessen. Om deze vraag te beantwoorden is met twee leraren een interview afgenomen om hun leerdoelen te achterhalen. Daarnaast is de begeleiding van beide leraren tijdens een les met een experiment van proefjes geobserveerd. Ten slotte zijn interviews met leerlingen gedaan om hun bewustzijn van de stappen van het doen van onderzoek te achterhalen. Uit de resultaten bleek dat de twee leerkrachten voornamelijk leraar-gestuurd lesgeven, hieruit kan geconcludeerd worden dat leerkrachten experimenten van proefjes niet als onderdeel van een didactische aanpak voor onderzoekend leren gebruiken. Op basis van de resultaten worden enkele aanbevelingen aan proefjes gedaan.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent888533
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe implementatie en begeleiding van experimenten van proefjes in relatie tot onderzoekend leren door twee leraren in het primair onderwijs in Nederland.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuScience Education and Communication


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record