dc.description.abstract | In huidig onderzoek werd gekeken naar de relatie tussen motivatie en Engelse receptieve woordenschat bij groep acht leerlingen van een reguliere school, een Vrije school en een EarlyBird school (n = 63). Om motivatie te meten werd gebruik gemaakt van een vragenlijst gebaseerd op de vertaalde mini Attitude Motivation Test Battery (mini-AMTB; Gardner & MacIntyre, 1993), waarmee een Motivatie/Attitude Score (MAS) werd berekend. Tevens werd de relatie tussen Engelse receptieve woordenschat en zes afzonderlijke variabelen onderzocht, te weten: integrativiteit, attitudes tegenover de leersituatie, motivatie, instrumentele oriëntatie, taalangst, en ouderlijke aanmoediging. De Engelse receptieve woordenschat werd onderzocht met behulp van de Vocabulary Levels Test (VLT; Schmitt, Schmitt, & Clapham, 2001). Vanuit de resultaten kan worden geconcludeerd dat weinig taalangst, een instrumentele oriëntatie en de EarlyBird school de Engelse receptieve woordenschat verhogen. Er bestaat geen verschil in motivatieniveau tussen leerlingen van de verschillende typen scholen. Daarbij blijkt een hoge MAS alleen op de EarlyBird school een relatie te hebben met een betere Engelse receptieve woordenschat. Vanuit huidig onderzoek kan geconcludeerd worden dat de EarlyBird scholen een veelbelovend perspectief bieden om het Engelse onderwijs op Nederlandse basisscholen naar een hoger niveau te tillen. Ondanks dat (nog) niet duidelijk is welke factoren hier allemaal hun aandeel in hebben, kan vastgesteld worden dat motivatie hier een belangrijke rol in speelt. | |