Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOosterbaan, Martijn
dc.contributor.authorHeuijmans, M.A.R.
dc.contributor.authorKreij, R. van
dc.date.accessioned2014-08-28T17:00:59Z
dc.date.available2014-08-28T17:00:59Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17906
dc.description.abstractOndanks het feit dat Curaçao geen officiële natiestaat is, blijkt dat er wel degelijk gevoelens van nationale identiteit aanwezig zijn onder de Curaçaose bevolking. Sinds de jaren ’70 is Yu di Korsou (Kind van Curaçao) het centrale begrip in het debat over nationale identiteit op Curaçao. Dit is echter geen eenduidig begrip. Er bestaan uiteenlopende meningen over wie Yu di Korsou is en wat het inhoudt en hoe het voelt om Yu di Korsou te zijn. Dit illustreert het dynamische karakter van nationale identiteit dat Hall (1995) aankaart in zijn theorie. Zowel de grenzen als de inhoud van deze identiteit zijn constant in beweging en in wording. Culturele uitingen geven inhoud en betekenis aan zowel etnische identiteit als aan nationale identiteit (Seeger 1994). Tumba en Tambú zijn twee belangrijke culturele uitingen op Curaçao. Beiden zijn creoolse tradities die op verschillende wijze in verband staan met gevoelens van nationale identiteit op het eiland. In deze thesis wordt de vraag gesteld wat de verhouding van de (Afro)-Curaçaose culturele uitingen Tambú en Tumba is met gevoelens van nationale identiteit op Curaçao. Uit het antropologisch veldwerk waarop deze thesis is gebaseerd, is gebleken dat Tambú en Tumba de heersende gevoelens van nationale identiteit in de samenleving reflecteren. Tegelijkertijd dragen zij bij aan de vorming van deze nationale identiteit. Daarbij worden Tumba en Tambú met name door cultuurexperts en in politieke bewegingen bewust ingezet als instrument voor identiteitsvorming. Met behulp van de twee tradities wordt onderhandeld over de plaats van Curaçaoenaars in het web van discursive practices, zoals Hall (1995) de bestaande vertogen die mensen definiëren noemt. In zowel Tumba di Karnaval als Tambú speelt de Papiamentse taal een belangrijke rol. De twee tradities hebben echter beiden een ander uitgangspunt. In Tumba di Karnaval is dit de melting pot, ofwel de plurale samenleving van Curaçao, terwijl dit in Tambú het Afro-Curaçaos bewustzijn is. Dit maakt dat de mensen die gevoelens van belonging hebben bij beide tradities verschilt, waaruit blijkt dat de grenzen van Yu di Korsou anders liggen in Tumba di Karnaval dan in Tambú.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent509286
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKinderen van Curaçao: Nationale identiteitsvorming door middel van Tambú en Tumba op Curaçao
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCuraçao; nationale identiteit; Yu di Korsou; Tambú; Tumba; invented tradition; culturele uitingen; belonging
dc.subject.courseuuCulturele antropologie en ontwikkelingssociologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record