Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHagedoorn, B.
dc.contributor.authorDuine, T.M.
dc.date.accessioned2014-08-28T17:00:31Z
dc.date.available2014-08-28T17:00:31Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17883
dc.description.abstractIn dit eindwerkstuk wordt onderzocht hoe wetenschap verbeeld wordt in een non-fictie multi-platform mediaproject, in dit geval het door VPRO/Canvas/Teleac geproduceerde Beagle: in het kielzog van Darwin uit 2009. Vanwege de grote omvang van het project worden alleen de televisieafleveringen en de bijbehorende content op de website onderzocht. Om de verbeelding van wetenschap binnen beide mediavormen te bestuderen, zijn aan de hand van tekstuele narratieve analyse drie afleveringen en bijbehorende inhoud op de website onderzocht. Theoretische kernconcepten die hierbij ingezet worden, zijn documentary modes, multi-platform storytelling, wetenschap en wetenschapspopularisatie. Door deze concepten gezamenlijk in de analyse van Beagle in te zetten, komt dit onderzoek tot nieuwe inzichten over de waarde van multi-platform storytelling voor non-fictie programmering en de rol die de verbeelding van wetenschap binnen een dergelijk non-fictie multi-platform tv-project als Beagle kan spelen. Het artikel beargumenteert dat multi-platform storytelling binnen de televisieafleveringen en de website ingezet wordt om de verbeelding van wetenschap te verbreden en verdiepen. De verbeelding van wetenschap zorgt voor een verbinding tussen heden en verleden, waarbij ze het verleden en ons beeld van het verleden toetst, ze het historische verhaal vertelt, ze dit historische verhaal uitbeeldt, en ze het historische verhaal naar het heden verbreedt. In de analyse wordt beargumenteerd dat wetenschap, en het belang van wetenschappelijk onderzoek, één van de vier overkoepelende kernverhalen vormt die verteld worden in de televisieafleveringen en op de website. Andere kernverhalen zijn ten eerste de heropvoering van Darwin’s verleden, ten tweede de verbeelding van hedendaagse problemen op aarde (op milieu- en humanitair gebied), en ten derde het belang van verbeelding van wetenschappelijk onderzoek in kunst en cultuur. Ook dit laatste kernverhaal maakt gebruik van wetenschappelijke observatie, en overlapt daardoor enigszins met het kernverhaal over wetenschappelijk onderzoek. De televisieafleveringen spelen bij de verbeelding van deze kernverhalen binnen de serie een centrale rol. De content op de website wordt ingezet om een aanvulling op de informatie uit de televisieafleveringen te geven, en een uitbreiding van deze informatie door artikelen over onderwerpen, die gelieerd zijn aan onderwerpen uit de televisieafleveringen, te publiceren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1169594
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWereldreis en Wetenschap: de verbeelding van wetenschap in crossmediaal tv-project Beagle: in het kielzog van Darwin
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBeagle, Darwin, wetenschap, documentary modes, multi-platform storytelling, televisie, non-fictie
dc.subject.courseuuTheater-, film- en televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record