Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBavelaar, H.
dc.contributor.authorKooij, A. van der
dc.date.accessioned2014-08-27T17:00:49Z
dc.date.available2014-08-27T17:00:49Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17850
dc.description.abstractIn dit paper wordt de positie van Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit gemarginaliseerde bevolkingsgroepen na de apartheid besproken. Het gaat daarbij om wat de kunstenaars doen en hoe hun kunst en werkwijze ontvangen wordt in de kunstwereld in Zuid-Afrika en daarbuiten. In de loop der tijd zijn verschillende strategieën gebruikt om een gelijkwaardige positie te krijgen ten opzichte van blanke kunstenaars in Zuid-Afrika en westerse kunstenaars. Aanvankelijk was men nog sterk gericht op etnische identiteit. De nieuwste ontwikkelingen worden geïnterpreteerd aan de hand van de notie van global art en postidentiteit. Kunstenaars zijn niet langer opzoek naar antwoorden, maar nemen een onderzoekende houding aan als het gaat om actuele kwesties in de maatschappij.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3191855
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe begrafenis van de apartheid? Zuid-Afrikaanse kunst en de positie van kunstenaars uit voorheen gemarginaliseerde bevolkingsgroepen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordskunst, Zuid-Afrika, Global Art, Post-identiteit, apartheid, Afrika, etniciteit
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record