Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEttema, D.F.
dc.contributor.authorWaterman, M.A.
dc.date.accessioned2014-08-26T17:05:41Z
dc.date.available2014-08-26T17:05:41Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17845
dc.description.abstractDe (moderne) sport is in voortdurende staat van verandering en zorgt voor de opkomst en ondergang van bepaalde sportaccommodaties. Onduidelijkheden bestaan er over het efficiënt kunnen lokaliseren van bepaalde sportaccommodaties en daarbij het (ruimtelijk) gebruik ervan. De motivatie van gebruikers en de afstanden die gebruikers af moeten leggen naar deze sportaccommodaties en daarbij de bereikbaarheid van de sportaccommodatie zijn belang. Dit onderzoek richt zich op bovenlokale zwembaden. Groter publiek aantrekken en het benaderen van de juiste doelgroepen kan succesvol zijn om sportaccommodaties in stand te houden. Het identificeren van de huidige gebruikers, vanuit het perspectief van de sportaanbieder en gemeente, kan hier aan bijdragen. Waarom gaan mensen zwemmen in een bovenlokaal zwembad? Motivatie is daarbij één van de belangrijkste variabele in het begrijpen van dit sportgedrag. Op basis van het voorgaande kan de volgende centrale vraag worden gesteld: Welke typen gebruikers van bovenlokale zwembaden zijn te onderscheiden op basis van hun motivaties en in hoeverre verklaren deze typen gebruikers de omvang en spreiding van het verzorgingsgebied? Motivatie kan onderscheiden worden op intrinsieke en extrinsieke motivatie en komt overeen met zogenoemde ‘push’ factoren. Het zijn de interne krachten die aanleiding geven tot actie en de behoeften die een persoon heeft om deel te nemen aan bepaalde activiteiten. Daarnaast zijn er ‘pull’ factoren die betrekking hebben op de zwemlocatie. Bepaalde factoren maken de bestemming aantrekkelijk en beïnvloed de motivatie om gebruik te maken van die specifieke bestemming en/of faciliteiten die daar te vinden zijn. Bovendien is de reisbereidheid en daarmee de afstand dat iemand wil afleggen naar een bepaalde voorziening van belang. Met verschillende methodes en technieken is er onderzoek gedaan naar de motivaties en de reisbereidheid van de gebruikers van vier bovenlokale zwembaden. Factoranalyse- en clusteranalyse zijn gebruikt om de motivatie factoren en typen gebruikers te onderscheiden. De push en pull benadering geeft een helder beeld van de motivaties die voor komen bij gebruikers (15 jaar en ouder) van bovenlokale zwembaden. De push factoren die aanleiding geven tot actie en om deel te nemen aan zwemactiviteiten in bovenlokale zwembaden zijn gezondheid & ontspanning, plezier & verkoeling, sociaal contact en extern gedrevenheid. Push factor gezondheid & ontspanning is de belangrijkste push factor onder (bovenlokale) zwembadgebruikers. De pull factoren die mensen aantrekken om voor een bepaald zwembad te kiezen zijn de bereikbaarheid & toegankelijkheid, hygiëne & veiligheid, zwembadpersoneel, uitstraling & kwaliteit, (top)sport uitrusting en de faciliteiten. De bereikbaarheid & toegankelijkheid is de belangrijkste pull factor onder (bovenlokale) zwembadgebruikers. Op basis van de push factoren zijn vijf typen gebruikers van bovenlokale zwembaden te onderscheiden: de sociale zwemmer, gezondheid zwemmer, gezelligheid zwemmer, de fanatieke (zwem)sporter en de extern gedreven zwemmer. De fanatieke (zwem)sporter bereid is om een afstand van 70,3 km af te leggen, gevolgd door de extern gedreven zwemmer met een afstand van 46,3 km, de sociale zwemmer 35,2 km, de gezelligheid zwemmer 28,5 km en als kleinste afstand van 28,5 km de gezondheid zwemmer. Dit betekent dat de omvang van het verzorgingsgebied wordt beïnvloed door de typen gebruikers die zich binnen de (bovenlokale) zwembaden bevinden en de faciliteiten die daardoor worden geboden. Er vinden gemeentegrensoverschrijdende bewegingen plaats voor het gebruik van de bovenlokale zwembaden. De mate waarin dit gebeurd verschilt per zwemlocatie. Op basis van dit onderzoek worden er twee aanbevelingen gedaan: (1) inspelen op de typen gebruikers om haar doelgroepen te bereiken en/of nieuwe te werven en (2) het aangaan van een intergemeentelijke samenwerking om bepaalde sportaccommodaties in stand te kunnen houden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3598702
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBovenlokale sportaccommodaties: van motivatie naar reisbereidheid
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsbovenlokale sportaccommodaties, 50-meterzwembaden, motivatie, reisbereidheid, verzorgingsgebieden,
dc.subject.courseuuStadsgeografie (Urban Geography)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record