Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEttema, D.
dc.contributor.authorWolters, H.F.W.
dc.date.accessioned2014-08-25T17:00:57Z
dc.date.available2014-08-25T17:00:57Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17736
dc.description.abstractElke dag vinden er in Nederland miljoenen verplaatsingen plaats voor het woon-werk verkeer. Al deze mobiliteit is georganiseerd op verschillende manieren, veelal met behulp van reisplanners. SeatZ Network heeft een smartphone app ontwikkeld die deze mobiliteit effectiever kan organiseren. Het doel van deze app is om door middel van bijvoorbeeld ridesharing of het combineren van verschillende vervoermiddelen de druk op het Nederlandse wegennet te laten afnemen. Om mensen te stimuleren het reisgedrag te veranderen is de SeatZ Network app gestuurd door de werkgever. De werkgever stimuleert met beloningen haar werknemers het reisgedrag aan te passen en zo een duurzamer mobiliteits patroon te creëren. In deze masterscriptie staat de invloed van beloningen op het reisgedrag van gebruikers van Strijp-S in Eindhoven centraal. Door middel van een kwantitatieve analyse van een online enquête is er antwoord gegeven op de volgende hoofdvraag: Wat is de invloed van de beloningen en de beloningsstructuur in de SeatZ app op het mobiliteitsgedrag van gebruikers op Strijp-S? Om deze hoofdvraag te beantwoorden zijn er twee deelvragen opgesteld, gericht op de effecten van de soort en de hoogte van de beloningen. Wat betreft de effectiviteit van de soort beloningen is een duidelijk onderscheid te maken tussen beloningen welke minder en welke meer invloed hebben op het reisgedrag. Allereerst zijn de beloningen in in de vorm van valuta het meest effectief gebleken. Beloningen in materiële vorm hebben een wisselend effect, de beloningen in de vorm van status blijken weinig tot geen effect te hebben. Ten tweede zijn individuele beloningen effectiever dan beloningen die zijn te behalen in groepsverband. Tot slot zijn er over het tijdsbestek, korte of lange termijn, waarbinnen de beloning behaald kan worden geen duidelijke conclusies te trekken. De hoogte van de beloningen hebben een grote invloed op de effectiviteit ervan. Hoe hoger de beloning, hoe meer mensen hun gedrag willen aanpassen. Naast de hoogte van de beloning is de inspanning die respondenten moeten leveren om een beloningen te verdienen een belangrijke aspect. Hoe minder moeite men moet doen, hoe eerder men geneigd is het reisgedrag voor het woon-werk verkeer aan te passen. Of persoonlijke kenmerken invloed hebben op de bereidheid om het reisgedrag te beïnvloeden is niet eenduidig aan te geven. Eén persoonlijk kenmerk, het wel of niet hebben van kinderen, heeft wel aangetoond invloed te hebben op de bereidheid tot verandering van het reisgedrag. Respondenten zonder kinderen zijn eerder bereid hun reisgedrag aan te passen dan respondenten met kinderen. Daarnaast is het gebruik maken van verschillende reiskostenvergoedingen van invloed op het woon-werk verkeer. Indien men hier al gebruik van maakt, is men flexibeler in het woon-werk verkeer en daarom eerder bereid het reisgedrag aan te passen. Beloningen hebben zeker invloed op het woon-werk reisgedrag. Sommige soorten zijn effectiever gebleken dan andere en ook de hoogte speelt een belangrijke rol in de effectiviteit. In de toekomst zullen de effectieve beloningen nader onderzocht te worden. Aan de hand van de SeatZ Network app kan de effectiviteit rechtstreek gemonitord worden. Voor grote bedrijven kan het gebruik van deze app een interessant middel zijn om, via het mobiliteitspatroon van hun werkgevers, hun streven naar duurzaamheid vorm te geven.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2034683
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen nieuw mobiliteitsconcept: SeatZ Network
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsduurzaam,duurzame,mobiliteit,vervoermiddelkeuze,beloningen,vervoer,app,autogebruik,alternatief,vervoer
dc.subject.courseuuStadsgeografie (Urban Geography)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record