Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBertens, Hans
dc.contributor.advisorBrandsma, Frank
dc.contributor.authorGielkens, R.J.
dc.date.accessioned2014-08-22T17:01:03Z
dc.date.available2014-08-22T17:01:03Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17727
dc.description.abstract'There Are No Good Guys' onderzoekt de literaire constructie van de stad Los Angeles in het werk van James Ellroy. Los Angeles wordt ook wel ‘The Great Wrong Place’ genoemd, en de literatuur die in en over de stad is geschreven kenmerkt zich door beschrijvingen en verhalen die een donker, crimineel en, door het altijd aanwezige Hollywood, een theatraal beeld van de stad oproepen. Verder toegespist op LA in ‘crime fiction’ en de invloed van Raymond Chandler, worden de vier romans in Ellroys LA Quartet: The Black Dahlia (1987), The Big Nowhere (1988), L.A. Confidential (1990) en White Jazz (1992) afgezet tegen dit beeld en wordt gekeken in hoeverre Ellroy iets toevoegd, verandert, compliceert, anders gezegd in dialoog treedt met het heersende beeld van LA. Ellroys LA is een onoplosbare, intrinsiek corrupte stad, en zijn personages - altijd uit de LAPD - stappen zonder uitzondering uit hun rol als beschermer van de stad om hun eigen rechtvaardigheid te zoeken. Daarmee wordt LA niet alleen een moeilijke stad om te beschrijven, maar ook een plek van een uiterst dubbele moraal.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent520632
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen_US
dc.titleThere Are No Good Guys
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsJames, Ellroy, Los, Angeles, Black, Dahlia, LA, Quartet, Confidential, LAPD
dc.subject.courseuuLiteratuurwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record